Väylävirasto ja ely-keskukset joutuvat tänä vuonna priorisoimaan aiempaa tarkemmin vilkkaiden teiden ja ratojen kunnossapitoa sekä huoltoa.
Tämä johtuu siitä, että perusväylänpitoon on käytettävissä noin 150 miljoonaa euroa aiempia vuosia vähemmän.
– Tämä tekee kuluvasta vuodesta perusväylänpidon kannalta hyvin haastavan, Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman toteaa tiedotteessa.
Kuluvaa vuotta varjostaa lisäksi kustannusten nousu. Maarakennusalalla kustannustaso on noussut jopa kaksinkertaisesti yleiseen inflaation verrattuna. Kustannustaso on nyt noin neljänneksen korkeampi kuin kaksi vuotta sitten.
– Asiantuntemus, priorisointi ja hyvä suunnittelu varmistavat, että pidämme väylät vaikeuksista huolimatta liikennekelpoisina, Wihlman toteaa.