Syyskuu paljasti Suomen maanteiltä mysteerin – Asiantuntija: "Vaarallista peliä..."

Liikenteen turvallisuuskampanja Rengasratsia on edennyt puoliväliin. Kampanja on paljastanut erikoisen ilmiön: kesän ja syksyn mittaan yhä useampi autoilija on liikkeellä talvirenkaisen varassa.

Ilmiö on vuodesta toiseen yleistynyt.

Kun viime vuoden Rengasratsiassa talvirenkailla ajoi 2,8 prosenttia kuljettajista, nyt viiden vertailupaikkakunnan keskiarvo oli kasvanut 5,5 prosenttiin. Suhteellisesti eniten talvirenkaita on tullut vastaan Etelä-Suomessa.

– Todennäköisesti kyse on usein siitä, että talvirenkaat halutaan ajaa loppuun kesänaikana ja ikään kuin säästää kesärenkaita. Se on kuitenkin vaarallista peliä, muistuttaa Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora liiton tiedotteessa.

Lue lisää: Se päivä on koko ajan lähempänä, jolloin voit saada nastarenkaiden käytöstä sakot

Turvallisen ajamisen näkökulmasta talvirenkailla ei kesäkeleillä pitäisi ajaa. Renkaiden ominaisuudet on suunniteltu eri vuodenaikojen lämpötila- ja sääolosuhteiden mukaan.

– Syksyn sadekelissä vetisellä tienpinnalla huonokuntoisempikin kesärengas toimii paremmin kuin uusi kitkarengas, Nuora kiteyttää.

Rengastestien mukaan lähes sakkorajalle ajettu, kahden millimetrin urasyvyydellä varustettu kesärengas lähtee kuuden millin vesipatjalla vesiliirtoon 70 kilometrin tuntinopeudessa. Uusilla kitkarenkailla vesiliirto tapahtuu jo 69 kilometrin tuntinopeudessa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka