Työmatkakulujen helpottaminen verotuksella on STT:n tietojen mukaan vahvoilla, kun hallituksessa etsitään helpotusta energian nousseisiin hintoihin.
Hallituksen tavoitteena on auttaa erityisesti niitä suomalaisia, jotka kärsivät polttoaineiden ja sähkön hintojen noususta eniten. Heitä ovat esimerkiksi pienituloiset ja pitkien matkojen päässä asuvat ihmiset.
Hallituslähteistä kerrottiin tiistaina, että muutosta työmatkavähennykseen pidetään tehokkaana ja tarkoitukseen sopivana. Se kohdistuisi niihin, jotka eivät voi käyttää julkista liikennettä työmatkoihinsa.
Työmatkavähennys on verotuksen yhteydessä saatava etu palkansaajalle. Sen avulla voi vähentää asunnon ja työpaikan välisiä matkakustannuksia. Tällä hetkellä ensimmäiset 750 euroa ovat palkansaajan kontolla, mutta tämän jälkeen kustannuksia voi vähentää 7 000 euroon asti.
Hallituksen tavoitteena on ollut, että tukitoimet saataisiin käyttöön mahdollisimman nopeasti. Virkamiehet selvittävätkin parhaillaan, miten työmatkalaisia voisi tukea nopeammin, sillä työmatkavähennys tehdään edeltävän vuoden verotuksesta.
Neuvottelujen etenemisestä uutisoi tiistaina myös Helsingin Sanomat .
Suorat tuet eivät vahvoilla
Tukipaketissa tulisi todennäköisesti olemaan myös muita keinoja.
Tiistaina hallituslähteistä kerrottiin, että päätöksiä tukitoimista pyritään tekemään lähipäivinä. Asia on vellonut julkisuudessa jo muutaman viikon, joten poliittista painetta sen pikaiselle ratkaisemiselle on ehtinyt kertyä.
Hallituslähteistä kerrottiin, että veroihin liittyvät toimet ovat ylipäätään vahvoilla, sillä toimet eivät saisi lisätä valtion menoja. Siten esimerkiksi suorat rahalliset tuet olisivat hankalasti perusteltavia. Samalla perusteella esimerkiksi polttoaineiden verotuksen alentamista pidetään liian kalliina toimena, eikä sen uskota kohdentuvan hyvin eniten tarvitseville.
Myös niin sanottuun jakeluvelvoitteeseen on kaavailtu muutoksia. Esimerkiksi pääministeri Sanna Marin (sd.) väläytti Ylen pääministerin haastattelutunnilla sunnuntaina mahdollisuutta lieventää jakeluvelvoitetta tai lykätä sen nostoa.
Tiistaina hallituslähteet sanoivat, että lievennykset olisivat sikäli hankalia, että niille voisi olla vaikeaa löytää korvaavia päästövähennyskeinoja. Jakeluvelvoitteella edistetään uusiutuvien raaka-aineiden käyttöä liikenteessä.
Hallituksen tukipakettiin saattaa olla tulossa myös pidemmän aikavälin toimenpiteitä. Niillä ei olisi välitöntä vaikutusta, mutta niillä voitaisiin varautua tuleviin hintakriiseihin. Tällaisia toimia saattaisi olla esimerkiksi niin sanottu ammattidieselin käyttöönotto. Tämä tarkoittaisi verohelpotusta kuorma-autoilijoille.