Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

LM: Monet yläkoulujen rehtorit kokevat oppimisen tason olevan laskussa – seuraava Pisa-tutkimus edessä ensi keväänä

Suomalaisnuorten Pisa-tulokset ovat heikentyneet verrattuna 2000-luvun alkuun.

Lännen Median kyselyyn vastannaiden rehtoreiden mukaan oppimiseen vaikuttavat heikentävästi lukemisen väheneminen, kännykän käytön lisääntyminen ja tuoreimpana koronavirus. Kai Skyttä

Outi Laatikainen

Moni yläkoulun rehtori kokee oppimisen tason olevan laskussa omassa koulussaan, selviää Lännen Median yhteistyössä Suomen Rehtoreiden kanssa toteuttamasta kyselystä.

Kyselyyn vastanneista rehtoreista 60 prosenttia arvioi, että oppimisen taso on heikompaa kuin edellisen kansainvälisen Pisa-tutkimuksen aikaan vuonna 2018. 24 prosenttia arvioi tason olevan ennallaan. 16 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa. Yksikään ei arvioinut tason olevan nousussa.

Seuraava Pisa-tutkimus koittaa ensi keväänä. Siihen osallistuvat enimmäkseen 15-vuotiaat oppilaat. Suomalaisnuorten Pisa-tulokset ovat heikentyneet verrattuna 2000-luvun alkuun.

Kyselyyn vastasi 25 rehtoria yläkouluista ja yhtenäiskouluista ympäri Suomea.

Lännen Median mukaan vaikka otanta ei ole kattava, vastauksista piirtyy selvä kuva rehtorien kokemista ongelmista, jotka vaikuttavat oppilaiden oppimiseen: erityistäkin tukea tarvitsevia oppilaita opetetaan samassa luokassa muiden kanssa, ryhmäkoot ovat suuria ja pätevistä opettajista on pulaa. Osa vanhemmista suhtautuu kouluun ja oppimiseen välinpitämättömästi, eikä osa oppilaista ole valmiita näkemään vaivaa oppiakseen. Opetussuunnitelmassa pitäisi palata perusasioihin.

Rehtoreiden mukaan oppimiseen vaikuttavat heikentävästi lukemisen väheneminen, kännykän käytön lisääntyminen ja tuoreimpana koronavirus. Rehtoreiden mukaan jotkut oppilaat jäävät mielellään kotiin päästyään etäopetuksen makuun.

Kommentoi

Mainos: Etelä-Saimaa

Monipuoliset sisältömme odottavat sinua!

| Päivitetty

Palvelut

Ruokapaikka