Japanin MM-rallin ajopäivä päättyi Hyundain Thierry Neuvillen komennossa. Hän ajoi pohja-ajan 1,4 kilometrin pikapyrähdyksellä ja johtaa kilpailua neljän sekunnin erolla Toyotan Elfyn Evansiin. Hyundain Ott Tänak on lauantain päätteeksi kolmantena.
Maailmanmestaruuden jo aiemmin varmistanut Toyotan Kalle Rovanperä kärsi aamulla rengasrikon ja kolhi autoaan. Hän on 11:ntenä.
rikoiskokeella kahdeksan suomalaisella meni mutka pitkäksi ja hän törmäsi kallioon. Suomalaisen Toyotan oikea eturengas puhkesi törmäyksessä, ja se jouduttiin vaihtamaan ennen matkan jatkumista.
– Ajoin hieman pitkäksi yhdessä mutkassa ja rengas puhkesi. Meidän piti vaihtaa rengas kesken erikoiskokeen, Rovanperä sanoi MM-sarjalle.
Erikoiskokeella yhdeksän Rovanperällä oli jälleen vaikeaa. Suomalainen hävisi pohja-ajan ajaneelle Toyotan Sebastien Ogierille yli 23 sekuntia. Erikoiskokeen maalissa Rovanperä kertoi kolhineensa autoaan jälleen.
– Siellä oli jotain oikealla puolella, jossa meillä oli jo jotain, mutta se ei ollut iso osuma. Minulla ei ole enää vararengasta, ja auto ei ole 100-prosenttisessa kunnossa oikealta puolelta. Se ei käänny niin hyvin kuin pitäisi, Rovanperä myönsi erikoiskokeen maalissa.
Rovanperä myöhästyi erikoiskokeen kymmenen lähdöstä rutkasti, sillä suomalainen vaihtoi jo kertaalleen hajonneen renkaan takaisin autoon. Syynä oli se, että Rovanperän piti selviytyä erikoiskokeelta yli 50 kilometrin matka huoltoalueelle eikä siirtymätaipaleella saa ajaa rikkoutuneella renkaalla. Rovanperän autossa oli vain yksi vararengas.
Lindholm kiinni WRC2-luokan maailmanmestaruudessa
Skodan Emil Lindholm on parhaana suomalaisena seitsemäntenä ja Sami Pajari kahdeksantena, kun kautta on jäljellä sunnuntain viisi erikoiskoetta.
Lindholm johtaa WRC2-luokkaa ja voittaa luokan maailmanmestaruuden, mikäli sijoittuu luokassaan viiden parhaan joukkoon.
– Hyvä päivä meiltä. Ehkä enemmän kuin tarvitsimme, mutta meillä oli koko päivän ajamisen kanssa hyvä rytmi päällä, niin annoimme vain mennä, Lindholm kertoi tiedotteessa.
Lindholmin ja Reeta Hämäläisen autokunta pystyy jo varmistelemaan, vaikkei se kilpailutilanteessa helppoa olekaan.
– Matkassamme on koko ajan ollut kaksi varapyörää varmuuden vakuudeksi. Olemme halunneet pitää sitäkin kautta turvamarginaalia.
Perumisia ja keskeytyksiä
Japanin MM-rallia ovat värittäneet erikoiskokeiden perumiset ja keskeytykset. Perjantaina ohjelmaa piti rukata useiden ulosajojen ja Hyundain espanjalaiskuljettaja Dani Sordon menopelin tulipalon takia.
Lauantainakin piti rukata ohjelmaa uusiksi, kun 13:s erikoiskoe peruttiin. Päivän päätteeksi piti ajaa kaksi kertaa 1,4 kilometrin kieputus, mutta vain jälkimmäinen startti toteutui ennen huolto- ja yötaukoa.
-----
Juttua on korjattu klo 1.25: Rovanperä törmäsi kallioon erikoiskokeella kahdeksan, ei seitsemän.