Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Endurolupaukset ovat oikealla tiellä lajissa, joka vaatii massiivisia rahallisia panostuksia – "Sitä, mitä se on perheeltäni vaatinut, ei pysty pukemaan sanoiksi"

Suomalaisen endurohistorian kunniataulu on kerrassaan upeaa luettavaa. Nimet Kari Tiainen, Juha Salminen, Mika Ahola, Petteri Silván ja Eero Remes – muutama mainittuna – eivät jätä ketään kylmäksi.

Mutta mitä huipulle pääseminen vaatii? Tällä kaudella enduron aikuisten MM-sarjassa ei aja ainuttakaan suomalaista. Onko kyse pelkästään rahasta? Vahvan alkukauden sekä Italian mestaruussarjassa että junioreiden MM-sarjassa ajanut jämsäläinen Roni Kytönen, 22, on kovaa vauhtia matkalla kohti maailman kärkeä.

Italialaisessa RedMoto Honda -tehdastallissa kaasutteleva Kytönen jahtaa tosissaan menestystä.

– Tälle kaudelle ei ole mitään muuta tavoitetta kuin junioreiden MM-kulta, Kytönen puhkuu.

Kytönen viettää huomattavasti enemmän aikaa ulkomailla kuin kotona Jämsässä. Vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole.

– Suomen talvi on niin erilainen kuin se on Etelä-Euroopassa. Jos mielii pärjätä MM-sarjassa, on pakko harjoitella siellä, missä muutkin valiokuskit, keväällä vain pari viikkoa Suomessa ollut Kytönen sanoo.

Kytönen on edustanut jo kolme vuotta samaa tiimiä. Hondan leirissä arkiset asiat hoituvat mallikkaasti. Vaikka Kytönen on tyytyväinen nykyhetkeen, lisää näyttöjä pitää antaa, jotta ensi kaudeksi aukeaisi paikka täysammattilaisena.

– Osittain näytöt on jo annettu, mutta parempaan täytyy pystyä. Tulokset ovat iso osa kokonaispakettia, Kytönen korostaa.

"Kausitasolla puhutaan ehkä kymppitonneista"

Enduro kuuluu lajeihin, joissa kustannukset hipovat pilviä. Vaikka kuski yltäisi terävimpään kärkeen asti, sekään ei tee taloudellisesti autuaaksi. Ilman uran alkuvaiheen panostuksia huipulle ei ole mitään asiaa. Kytönen tietää tämän ja antaa siksi suitsutusta sekä perheelleen että yhteistyökumppaneilleen.

– Sitä, mitä se on perheeltäni vaatinut, ei pysty pukemaan sanoiksi. Olen erittäin kiitollinen, että olen saanut tällaisen mahdollisuuden, Kytönen sanoo jopa hieman liikuttuneena.

Rahaa on matkan varrella palanut paljon.

– En ole koskaan laskenut. Ja ehkä parempi niin, hän naurahtaa.

Ronin isä Vesa Kytönen – enduron maailmanmestari itsekin – on oikea mies kertomaan siitä kivikkoisesta polusta, joka mahdollisesti johtaa Suomesta kohti maailman huippua.

– Kyllä sinne ykkösen perään saa laittaa useita nollia. Haitari on toki iso. Kausitasolla puhutaan ehkä kymppitonneista. Sitten kun mietitään koko matkaa, niin se vaatii jo satoja tuhansia.

Isä-Kytönen, 56, nostaa kuitenkin rahan edelle kaksi tärkeämpää seikkaa.

– Kuskin oma halu sekä vauhti.

Myös tuurilla on oma merkityksensä.

– Pitää löytää oikeat kontaktit. Jos tekee yhdenkin väärän valinnan, peli saattaa olla pelattu. Jos on tarpeeksi nopea, ei tarvitse tuuria, sanoo jo yli toistakymmentä vuotta omaa Kytönen Motorsport -tallia pyörittänyt Vesa Kytönen.

"Tämä on viimeisen päälle tiimityötä"

Kytösellä on ollut näppinsä pelinsä myös siinä, että mänttäläiset Juupaluoman veljekset Peetu ja Pyry ovat kovaa vauhtia nousemassa enduron eliittiin.

– Vesan apu on ollut pyyteetöntä. Vaikka enduro on yksilöurheilua, tämä on silti viimeisen päälle tiimityötä, Peetu Juupaluoma korostaa.

Myös Juupaluoman perheen kukkarosta on uponnut melkoinen potti poikien harrastukseen. Onneksi sponsoreitakin on tarttunut matkaan.

– Kokonaispottia on turha ynnäillä. Oikeasti siinä puhutaan jopa miljoonasta. Vaikka yltäisinkin muutaman vuoden sisällä ammattikuskiksi, ei silläkään velkakirjasta kaikkia nollia pyyhitä pois.