Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Dieselauton verotus siirrettävä polttoaineen litrahintaan

Hannu Helineva kirjoitti (ES-Keskiviikko 21.9.), miten dieselvero (käyttövoimavero) maksimoi kurjuutta, ja se pitäisi poistaa.

Käyttövoimaveroa maksetaan muista kuin bensiinikäyttöisistä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista. Dieselkäyttöisen henkilöautojen käyttövoimavero on raskain: 5,5 senttiä päivässä auton jokaiselta alkavalta 100 kilogrammalta. Kun käyttövoimana ovat sekä sähkö että bensiini, maksetaan 0,5 senttiä ja dieselkäyttöisen lataushybridin vero on 4,9 senttiä sekä sähköauton 1,5 senttiä/100kg. Sähköautojen verotus muodossa tai toisessa varmasti kasvaa, sillä valtio tarvitsee lypsylehmänsä.

Bensiiniä verotetaan seuraavasti: energiasisältövero 53,79 snt/l, hiilidioksidivero 21,49 snt/l, huoltovarmuusmaksu 0,68 snt/l. Dieselille vastaavat luvut ovat: 34,57 snt/l, 24,56 snt/l, 0,35 snt/l. Dieselin energiasisältö on bensiiniä suurempi, noin 11,8 kWh/l vs. 9 kWh/l. Vastaavasti hiilidioksidipäästöt ovat fossiiliselle dieselille noin 2.6 kg/l ja bensiinille 2.35 kg/l. Jos dieselin verotus laskettaisiin samoin kuin bensiinillä, pitäisi siitä maksaa 70,52 snt/l energiasisältöveroa ja 23.78 snt/l hiilidioksidiveroa. Eli käyttövoimaveron poisto johtaisi näin laskien dieselin verotuksen korotukseen 35.17 sentillä litralta. Siitä tulisi selvästi kallein moottoripolttoaine.

Historiallisesti päättäjät ovat halunneet tukea raskaan liikenteen harjoittajia, ja siksi dieselin verotus on kevyempää kuin bensan verotus. Kompensaatioksi keksittiin aikanaan dieselvero, ja siksi dieselhenkilöautolla ajava joutuu maksamaan yritystukea kuljetusliikkeille käyttövoimaveron muodossa.

Dieselin käyttövoimavero on markkinatalouden ja ilmastonmuutostaistelun kummajainen. Sitä maksetaan ajoneuvon omistamisesta, ei käyttämisestä. Tavoite on vähentää hiilipäästöjä, mutta käyttövoimavero kannustaa ajamaan paljon, jotta edes näennäistä hyötyä voisi saada vastineeksi. Jos vero olisi kokonaan litrahinnassa, kannustaisi se ajamaan mahdollisimman vähän.

Toinen ilmastokummajainen on ns. jakeluvelvoitteen tulkinta. Öljy-yhtiöiden on sekoitettava polttoaineeseen biokomponenttia, jotta polttomoottoriliikenteen päästöjä saataisiin alas. Neste myy uusiutuvaa MY dieseliä myös erikseen. Jokainen ostettu litra lasketaan kuitenkin mukaan jakeluvelvoitteeseen. Valtionyhtiö mainostaa uusiutuvaa polttoainettaan ilmastotekona. Jos tankkaan MY dieseliä, Neste vähentää vastaavasti fossiiliseen polttoaineeseen sekoittamaansa uusiutuvaa polttoainetta, joten ilmaston kannalta ostoni on turha.

Lopuksi mielipide: Dieselauton käyttövoimavero on poistettava, ja verotus siirrettävä polttoaineen litrahintaan. Hiilineutraalia polttoainetta pitää alkaa tarjota kansalaisille jakeluvelvoitteen ulkopuolisena palveluna. Näin voi kansalainen säätää hiilipäästönsä ilmasto-omantuntonsa sallimalle tasolle.

Juha Pyrhönen

Lappeenranta