Lappeenrannassakin toimiva Autotalo Laakkonen myydään Ruotsiin – Reetta Laakkonen kuvailee jättikaupan jälkeisiä tunnelmiaan haikeiksi ja kiittää lämpimästi perheyhtiön työntekijöitä

Alun perin metsistä ja autoistaan tunnettu Laakkosten liikemiessuku on sopinut yrityskaupasta, jossa se luopuu toisesta perinteisestä kivijalastaan, autokaupasta.

Tiistaina julkistetulla yrityskaupalla autokonsernin emoyhtiö Kauppahuone Laakkonen Oy on myynyt kaikki Veljekset Laakkonen Oy:n ja Bavaria Laakkonen Oy:n osakkeet ruotsalaisen Hedin Mobility Groupin Suomeen perustetulle tytäryhtiölle Hedin Automotive Oy:lle.

Autokiinteistöt Laakkonen Oy ei kuulu kauppaan, ja se jatkaa vuokraisäntänä nyt myydyille autokauppayhtiöille.

Kauppahuone Laakkonen jatkaa autokiinteistöyhtiön tapaan toimintaansa, ja kaikkiaan seitsemän Reetta Laakkosen isän Yrjö Laakkosen lasta ja lastenlasta jatkaa edelleen sen hallituksessa.

Laakkonen toimii myös Lappeenrannassa Katsastajankadulla.

Uutispommi

Reetta Laakkonen ymmärtää tiistaiaamuna tulleen tiedon yrityskaupasta ja Laakkosten vetäytymisestä autoliiketoiminnoista tulleen melkoisena uutispommina.

– Siihen on yhtä lailla minulla totuttautumista. Olo on yrityskaupasta tyytyväinen mutta samalla haikea, Reetta Laakkonen pukee tuntonsa. Hän sanoo Laakkosille olleen erityisen tärkeää se, että joka tapauksessa autokonserni jatkaa toimintaansa, vieläpä merkittävästi entistä vahvempana ja suurempana – ja että kaikki Laakkosen työntekijät jatkavat uuden omistajan palveluksessa nykyisissä tehtävissään.

– Me kaikki Laakkoset kiitämme lämpimästi työntekijöitämme ja toivotamme kaikkea hyvää. Autokonserni kaikkine työntekijöineen on ollut meille jokaiselle aidosti kuin toinen perhe, hän summaa.

Autokonserni juhlisti kaksi vuotta sitten 60-vuotisuuttaan, jolloin Reetta Laakkonen kuvasi lämpimästi perheyhtiön merkitystä itselleen ja suvulleen. Muistoissaan jo varhaisista lapsuusvuosistaan hän kuvasi Yrjö-isänsä ja muiden suvun aikuisten tehneen aina paljon töitä, jolloin Reetta ja muut suvun lapset leikkivät autoliikkeessä iloisesti keskenään.

Autokonsernin ja samalla Laakkosten autokauppa-ajan historia alkaa vuodesta 1960, jolloin Reetta Laakkosen isoisä Tauno Laakkonen ja setä Reino Laakkonen perustivat Joensuun Autokaluston ja ensimmäisen autoliikkeen Joensuun Torikadulle. Reetta Laakkosen Yrjö-isästä tuli veljessarjan kolmannen Erkin kanssa autoyhtiön osakkaita.

Autokauppa ja koko suvun bisneshistoria henkilöityivät vuosikymmenien ajan näistä veljistä kahteen, Yrjöön ja vuonna 2005 edesmenneeseen Reinoon. Reetan veli Jyrki Laakkonen johti niin autokonsernia kuin PunaMusta Mediaa, silloista Pohjois-Karjalan Kirjapaino -konsernia lähes 20 vuotta, kunnes hän menehtyi vuonna 2016 nopeasti edenneeseen sairauteen vain 50-vuotiaana. Siitä saakka suvun viestikapula ja vetovastuu näissä yhtiöissä on ollut Reetta Laakkosella.

Jättikauppa autoalalla

Kyseessä on autoalan jättikauppa Suomen ja samalla Pohjoismaiden mittakaavassa sekä tiettävästi kaikkien aikojen suurin suomalainen yrityskauppa autoliiketoiminnassa. Kaupan myötä Ruotsista Eurooppaan laajentunut Hedinin suvun konserni tulee nyt kertarysäyksellä myös yhdeksi Suomen autokaupan päätoimijoista. Sukuyhtiö yhdistyy siis sitä vielä suurempaan toiseen sukuyhtiöön.

– Meillä on kunnia tulla Suomen automarkkinoille Laakkosen kautta. Laakkonen on johtava autoalan yritys, joka monipuolistaa liiketoimintakokonaisuuttamme ja vahvistaa markkina-asemaamme. Luomme yhdessä toiminnalle entistä vankemman perustan, jolle voimme rakentaa tulevaisuuden autokauppaa Suomessa, Hedin Mobility Groupin omistaja ja toimitusjohtaja Anders Hedin toteaa kaupan osapuolten tiistaiaamuna julkistamassa yhteisessä lehdistötiedotteessa.

Reetta Laakkonen puolestaan luonnehtii tehtyä kauppaa erinomaiseksi ratkaisuksi, joka hyödyttää kaikkia sidosryhmiä.

– Laakkosen perheen puolesta haluamme kiittää asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme vuosien mittaisesta menestyksekkäästä yhteistyöstä, Laakkonen toteaa tiedotteessa, jossa niin ikään kiitetään koko suvun puolesta vuolaasti myös henkilökuntaa yhteisestä yli 60 vuoden taipaleesta.

Hedin Mobility Group on yksi Euroopan suurimmista yksityisomisteisista autokaupan toimijoista

Kaupan osapuolet eivät paljasta kauppahintaa. Osapuolten tavoitteena on saada yrityskauppa päätökseen kuluvan toukokuun loppuun mennessä.

Laakkonen-autokonsernin liikevaihto oli viime vuonna 615 miljoonaa euroa, ja konsernin palveluksessa on 855 henkilöä. Laakkosella on 21 toimipistettä 15 eri kaupungissa.

Kauppaan kuuluvat kaikki Laakkosen autoliiketoiminnot eli uusien ja vaihtoautojen myynti, huolto- ja varaosapalvelut, vauriokorjaamot sekä autokaupan tukitoiminnot.

Hedin Mobility Group on yksi Euroopan suurimmista yksityisomisteisista autokaupan toimijoista. Konsernin palveluksessa on yli 5000 henkilöä ja se toimii yli 200 toimipaikassa 12 eri maassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 2,8 miljardia euroa.

Hedinin autokonserni edustaa yli 30 automerkkiä. Toteutuneen Laakkos-kaupan myötä se lisää Skodan ja Mazdan merkkivalikoimaansa.

Hedin-konsernin liiketoimintoihin kuuluvat lisäksi muun muassa Ford- ja MG-merkkien maahantuonti Ruotsissa ja Dodgen maahantuonti Euroopassa, renkaiden ja varaosien tukkumyynti sekä autonvuokraus. Hedin Mobility Group -konserni on osa Hedin Group -yrityskokonaisuutta yhdessä rakennusyhtiö Tuve Bygg Ab:n ja kiinteistöyhtiö I.A. Hedin Fastighet Ab:n kanssa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka