Huijaussoitot ovat yleistyneet Kaakkois-Suomessa joulukuussa – Tietoja kalastellaan erityisesti venäjänkielisiltä

Poliisi muistuttaa, ettei pankkitunnuksiaan tai luottokorttitietojaan tule koskaan antaa puhelimitse.

Huijaussoitot ja niiden yritykset ovat yleistyneet Kaakkois-Suomessa viime viikkoina. Komisario Matti Raivikko kertoo Kaakkois-Suomen poliisin tiedotteessa, että huijaussoittoja on tehty hiljattain erityisesti venäjänkielisille henkilöille.

Huijauspuheluilla pyritään kalastelemaan pankki- ja luottokorttitietoja. Soittaja tekeytyy pankin tai muun suuren organisaation edustajaksi.

Raivikon mukaan viimeaikaisten huijausten yhteinen nimittäjä on se, että puhelu tulee ulkomaalaisesta numerosta tai sellaisesta numerosta, joka näyttää kuuluvan suomalaiselle pankille.

– Soittaja puhuu venäjää ja esiintyy joko pankin tai kansainvälisen organisaation työntekijänä, Raivikko kuvailee tiedotteessa.

Puheluissa kalastellaan pankkitietoja

Soiton syyksi kerrotaan yleensä joko pankkitilin väärinkäytös, korttimaksun vahvistaminen tai esimerkiksi henkilötietojen väärinkäyttö verkko-ostoksissa. Tämän tekaistun syyn perusteella puhelimeen pyydetään kertomaan pankki-, luottokortti- ja henkilötietonsa.

Osassa tapauksista on myös pyydetty hyväksymään soittajan pyyntö ottaa etäyhteys kohdehenkilön tietokoneelle.

Tapauksia tutkitaan petoksina. Petoksista moni on kuitenkin jäänyt yritykseksi, sillä soiton saanut henkilö on ymmärtänyt ajoissa, että kyse on huijauksesta.

Raivikko kehottaa harkitsemaan tarkkaan vastaamista ulkomailta tulevaan puheluun. Yksikään viranomainen, pankki tai muu virallinen taho ei kysy pankkitunnuksia tai vastaavia tietoja puhelimessa.

Raivikko opastaa tekemään rikosilmoituksen poliisille välittömästi, mikäli joutuu tietojenkalastelun kohteeksi tai pankkitiedot päätyvät vääriin käsiin.

Mainos: Etelä-Saimaa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka