Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Kaakkois-Suomen tiet ja radat kuntoon

Kaakkois-Suomen tiet ovat ala-arvoisessa kunnossa ja radat parantamisen tarpeessa. Liikenneinfran parantamiseen tarvitaan lisää rahaa. Korjausvelka on kasvanut teiden osalta noin 1,7 miljardiin euroon ja raideliikenteen osalta noin 1,3 miljardiin euroon eli kokonaiskorjausvelka liikenneinfran osalta on jo noin 3 miljardia euroa.

Liikenteestä kerätään vuosittain veroja noin 8 miljardia euroa ja käytetään noin 1,6 miljardia takaisin kunnossapitoon. Kunnossapitoon palautuva summa on liian vähän.

Suunniteltuja miljardihankkeita tunnin junia Helsingistä Turkuun ja Tampereelle ei pidä toteuttaa. Rahat on laitettava olemassa olevien teiden ja ratojen perusparannuksiin. Meillä ei ole yksinkertaisesti varaa päästää tie- ja rataverkkoja heikompaan kuntoon. Alueiden elinvoima vaarantuu.

Tieverkko on kuin ihmisen verisuonisto. Jos suonisto on huonossa kunnossa, voi ihminen huonosti. Jos suonisto on kunnossa, on ihmisellä olemassa edellytykset hyvään elämään. Kun tiestö on huonossa kunnossa, vaarantaa se alueen elinvoimaa ja investointeja alueelle. Hyvä tiestö ja rataverkko säästää myös kaluston kunnossapidossa.

Valtion yksityisteiden perusparannuksen määrärahoja nostettiin keskustan ansiosta 30 miljoonaan euroon tälle hallituskaudella. Lisäksi valtio on nostanut yksityisteiden perusparannuksen avustuksen tukiprosentin 50:stä 75 prosenttiin. Kunnat ja kaupungit osallistuvat perusparanuksiin omilla panoksillaan, jolloin tiekunnan panos pienenee. Tämä oli hyvä lisä yksityisteille, toivottavasti rahat käytetään täysimääräisesti.

Ylämaantielle välillä Sipari–Vilkjärvi–Pulsa saatiin rahoitus, ja hanke valmistui vuonna 2021. Kun ennen tietä ajettiin hampaat irvessä, niin nyt tietä ajetaan hymyssä suin. Myttiön mutka sai myös rahoituksen ja valmistuu tänä vuonna. Kaksoisraide Imatralta Joutsenoon sai rahoituksen ja on jo osittain rakennettu.

Vaikka rahoitusta on saatu alueen teille ja rata hankkeille, odottaa moni tie vielä kunnostusta. Syntynyttä korjausvelkaa on kurottava umpeen. Korjausta odottavia teitä Kakkois-Suomen alueella ovat esim. VT15, VT 13, VT 26 ja Mt387. Lisäksi moni maaseudun ja haja-asutusalueen tie odottaa kipeästi toimia. Näistä on toimitettu listaa Ely-keskukselle.

Peruuntuneet Saimaan kanavan sulkuporttien pidennysrahat on käytettävä täysimääräisesti Kaakkois-Suomen tie- ja ratahankkeisiin. Kaksoisraide Joutsenosta Luumäelle odottaa vielä rahoitusta. Vaikka eduskunnan parlamentaarinen työryhmä esitti rahoituksen lisäämistä ja hallitus on päättänytkin lisärahoituksesta, niin rahaa tarvitaan Kaakkois-Suomen maakunnissa tiestöön vieläkin enemmän. Näissä hankkeissa tarvitaan yhteistyötä yli puolue- ja aluerajojen.

Jari Karhu

eduskuntavaaliehdokas (kesk.)

Lappeenranta