Etelä-Saimaassa 14.1. oli ansiokas uutisanalyysi Lappeenrannan lentokentästä. Veronmaksajien rahoitusta kentälle perusteltiin mm. sillä, että kenttä edesauttaa yliopistokaupungin saavutettavuutta.
Nykyisellään Lappeenrannasta pääsee lentäen ainoastaan Bergamoon kahdesti viikossa. Vaikka Ryanair toisikin kentälle muutaman kohteen lisää, ovat lennot tyypillisesti syrjäisille lentokentille huonoilla aikatauluilla. Tällaisten yhteyksien hyödyntäminen työmatkoilla on hyvin hankalaa.
Kahden tunnin junamatkan päässä olevalta Helsinki–Vantaan lentokentältä puolestaan pääsee suoralla lennolla lähes sataan kohteeseen, ja vaihtoyhteyksillä käytännössä kaikkialle maailmaan. Helsinki–Vantaalta pääsee myös Ryanairin lennättämänä Bergamoon, mikäli se yhteys on jostain syystä kriittinen.
Lappeenrannan ja maakunnan saavutettavuutta tuetaan siten parhaiten varmistamalla toimivat junayhteydet Helsinki–Vantaalle. Käytännössä tämä tarkoittaa Helsingistä myöhään iltayöllä lähtevää junaa, ja Etelä-Karjalasta aikaista aamuyön junaa. Jos näitä vuoroja ei muutoin synny, niihin voidaan käyttää julkista tukea lentokentän sijaan.
Tukikustannusten suuruudesta saa hyvän kuvan vertaamalla lentokentän tukieroja junalipun hintaan. Junalippu Helsinki-Vantaalle maksaa noin 20 euroa. Lentokentän tukemiseen käytettävällä 1,3 miljoonalla saa lähes jokaiselle lappeenrantalaiselle yhdensuuntaisen junamatkan kerran vuodessa.
Samuli Honkapuro
Lappeenranta