Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Nopeat junayhteydet ovat elinvoiman ehto

VR:n päätös lakkauttaa aamun ensimmäinen ja illan viimeinen junavuoro Helsinkiin haittaa työmatkaliikkumista huomattavasti. Jo ennen tätä päätöstä ei Helsinki-Vantaalta ehtinyt iltalennoilta takaisin kotiin Etelä-Karjalaan, eikä myöskään ensimmäisille aamulennoille ehdi junalla. Tämä lisää yksityisautoilua ja taksilla liikkumista, joka on taas täysin ilmastotavoitteiden vastaista. Marraskuun pimeillä vesisateilla autolla liikkuminen ei ole myöskään mikään nautinto.

Epäilen että junavuorojen vähentäminen on itseään toteuttava ennustus. Kun yhteydet eivät alunperinkään ole kunnossa, eivät matkustajat valitse junaa liikennevälineeksi. Esimerkiksi jos paluulento on auki, tai junavuorot eivät sovi siihen, on kentälle matkustettava lähtökohtaisesti jo omalla autolla, koska lennot eivät välttämättä sovi juna-aikatauluihin. Tämä sitten vähentää olemassaolevien junavuorojen kysyntää ja näyttää siltä ettei vuorojen ylläpitäminen kannata. Kuluttajien käyttäytymisen muutos on myös hidasta ja vaatii aikaa jotta kysynnän muutos näkyy.

Itse ainakin olen pitänyt nopeaa junayhteyttä Helsinkiin yhtenä Lappeenrannassa asumisen ehtona. Nyt kun vuorot heikkenevät entisestään alkaa Lappeenranta tuntua pussinperältä josta on hankala liikkua julkisilla liikennevälineillä mihinkään. Tämä varmasti hankaloittaa uusien asukkaiden houkuttelua seudulle. Hankala uskoa että junavuorojen hinta olisi niin korkea, etteikö niitä kannattaisi ylläpitää jo elinvoiman takia. Jos ei markkinaehtoisesti VR:n oikkujen sanelemana, niin Etelä-Karjalan kuntien tulisi rahoittaa vuorojen ylläpito. Samalla oltaisiin toimimassa ilmastotavoitteiden mukaisesti.

Jaakko Hyypiä

Lappeenranta