Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Etelä-Karjalan joukkoliikenne voisi ottaa mallia HSL:stä

Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien joukkoliikenteen yhdistäminen näyttää kohtaavan vaikeuksia. Pohditaan tarvitaanko lainsäädännön muutoksia.

Ei asian tarvitse olla näin vaikea. Vilkaiskaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen järjestelyä. Joukkoliikennettä – raitiotiet, bussit, metro ja lähijunat – hallinnoi Helsingin Seudun Liikenne-kuntayhtymä (HSL).

HSL saa ELYltä valtion rahoitusta, jäsenkunnilta vuosimaksuja ja käyttäjiltä lipputuloja.

Tutustumalla HSLn perussopimukseen saa selkeän mallin rakentaa koko Etelä-Karjalaa kattava joukkoliikennejärjestelmä. Muutaman vuoden sisällä kaksoisraide Luumäki-Imatra mahdollistaa lähijunaliikenteen Imatra-Luumäen (Taavetti) välille ja mikseipä koko Salpausselän matkalle Imatralta Riihimäkeen.

Ei asioiden tarvitse olla niin vaikeita, kun käyttää luovuutta. Ja ennen kaikkea tämä voisi lisätä koko maakunnan elinvoimaisuuteen.

Iikko B Voipio

Taipalsaari