Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Ikäihmiset tarvitsevat oman digineuvolan

Lappeenrantaan tulee sommitella ikäihmisten digineuvola. Siis neuvola, joka ei liity terveysasioihin, vaan joka edesauttaa ikäihmistä digitaitojen jatkuvassa uuden oppimisessa.

Vaikka netissä jo kaiken perustan osaisi, tulee ongelmia, jos ei pysy kehityksessä mukana. Tällöin jää helposti verkkopalvelujen ulkopuolelle. Neuvolassa opetettaisiin äppien sun muiden latauksia ja niiden käyttöä sekä sitä, miten toimitaan jos homma takkuaa.

Kun menet johonkin isompaan kaupunkiin, tulee jo paikallisliikenteen lippuja ostaessa ongelmia, jos ei ole puhelimessa ladattua äppiä. Puhelimella ei pelkästään selviä, pankkikorttia käytettäessä saa kuljettajalta vinoja silmäyksiä. Käteisellä ei pääse matkaan edes mukaan.

Minulle tuli reilu kuukausi takaperin ongelmia Tampereella, kun mukana ei maksuvälineenä ollut kuin pankkikortti – ei ollut mitään uusia sovelluksia. Menin Messu- ja urheilukeskukseen kisoja katsomaan, sinnekin olisi liput pitänyt ostaa Ticketmasterin kautta. Luukulta ei lippua saanut ja siinä kaikessa hälinässä piti ladata puhelimelle se, mikä siinä olisi pitänyt olla.

Digineuvolan toimenkuvaan ei ehkä hoitosuunnitelma kuuluisi, mutta matalamman kynnyksen paikasta olisi kyse, paikasta missä saisi esittää tyhmiä kysymyksiä. Kirjastot tarjoavat digineuvontaa ja varmaan myös kansalaisopistot. Mutta kun tarvetta on paljon olisi neuvola paikallaan.

Lisäksi on paljon niin sanottuja digijuntteja, jotka eivät halua edes oppia käyttämään teknisiä laitteita. Nykyajassa selvitäkseen heidän on syytä vaihtaa maailmankuvaa.

Neuvolassa saisi oppia laitteiden, lähinnä älypuhelimen, päivityksistä sekä annettaisiin neuvontaa aina sen perusteella, missä mennään ja mikä kehitysaskel on otettu käyttöön.

Markus Malmi

Lappeenranta