Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Omalääkärijärjestelmä on ratkaisumme

Uusi hyvinvointijohtaja on valittu ja toivotamme hänet tervetulleeksi. Matkamme hyvinvointialueeksi on uudessa vaiheessa. Uutta rakennetaan, mutta taloa ei voi olla ilman sokkelia. Meillä sen muodostavat perusterveydenhuolto ja lähipalvelut. Monenlaisia ratkaisumalleja, mutta yksi on ylitse muiden.

Työskentelin Imatralla vuodet 1991–1995 omalääkärinä ja tuo aika sisältää työurani lämpimimmät muistot. Työ oli mielekästä, monipuolista ja antoisaa. Väestövastuualueidemme työtä monipuolistivat lasten- ja äitiysneuvoloiden hoitaminen, kouluterveydenhoito ja ikäihmisten kotihoito. Omaan alueeseeni kuuluivat myös Kukkurilan vanhainkoti ja kaksi psykiatrista palvelukotia. Laaja ja mielekäs kokonaisuus.

Näiden myötä koin, että minulle syntyi hyvä tuntemus väestövastuualueeni asukkaista ja heidän elämäntapahtumistaan. Perhelähtöisyyden ja elämänkaariajattelun myötä olin osa alueemme elämää. Monet epätavanomaiset käyntisyyt edustivat luottamusta ja mahdollisuutta olla mukana perheiden tapahtumissa. Sujuva potilas-lääkärisuhde synnytti sairauskertomuksen lisäksi tarinan elämänkulusta. Usein tulosyy tuli hoidetuksi elämäntilannetta päivittäessä ja tästä oli hyötyä työn hallinnan kannalta sisällöllisesti ja ajallisesti.

Kokemus vastaanotolle pääsyn varmuudesta jo sinällään vähensi palvelutarvetta ja mahdollisti tavallista lyhyemmät vastaanottoajat. Potilaita oli päivittäin keskimäärin noin 25. Ammattitaitoisten hoitajien tekemän pohjatyön ansiosta jonoja ei syntynyt, karavaani kulki ja työmukavuuteni oli hyvä. Yksiköt olivat hallitun kokoisia ja hoitajat alueellisesti sitoutuneita. Olen vieläkin kiitollinen näille hyvät ihmissuhdetaidot omanneille monitaitoisille puurtajille. Hoitajien kokeneisuus ja hyvät ja pitkäkestoiset asiakaskontaktit paransivat palvelujen sujuvuutta ja toivat asiakasystävällisyyttä ja toiminnallista tehokkuutta. He olivat onnistumisen avaintekijöitä.

Olisi toivottavaa, että palaisimme omalääkärijärjestelmään ja rakentaisimme siitä deluxe-version. Meillä Etelä-Karjalassa ratkaisuksi olisi tarjolla kokeneiden yleislääkäreidemme kehittämä nämä asiat tavoittava OMA TIIMI -malli. Onnistumisen ydintekijöitä ovat asiakasomistajuus, toimiva ajanvarausjärjestelmä ja alueellinen hoitaja-lääkärityöskentely. Näiden avulla teemme toimivan, hyviä hoitoja tuottavan, ammattilaisia houkuttelevan, talouden kannalta kestävän ja ennen kaikkea asiakaslähtöisen järjestelmän.

Timo Salmisaari

aluevaltuutettu (kesk.)

Ruokolahti