Lukijalta | Lappeenranta–Lahti-ottelun tuloksesta joutuu päättelemään, että valtatie 26 Haminan ja Taavetin välillä pitää leventää

Samaan aikaan, kun Etelä-Karjalan maakuntavaltuusto kokoontui Imatralla, Lappeenrantaan tuli tieto, että Fazer investoi uuden makeistehtaan Lahteen korvaamaan Vantaan ja Lappeenrannan tehtaat. Maakuntaan laskeutui maan suru.

Lahti oli hyvin tasavertainen, mutta logistisesti jonkin verran parempi. Nelostie Vuosaareen, varma jätevedenpuhdistamo ja vantaalaisille siedettävä työmatka lienevät ne seikat, jotka ovat painaneet vaa’assa. Kenties ammattitaitoisen työvoiman saanti Lahden seudulla on helpompaa kuin maakunnassamme.

Maakuntamme kannalta kehno valtatie 26 Haminan Husulan ja Taavetin välillä on paha este. Kun tälle tielle pitää Saimaan kanavan poistuttua mahduttaa 50 000 rekallista Hamina–Kotka satamasta Taavetin kautta Itä-Suomeen, se merkitsee vuoden jokaisena työpäivänä 200 rekkaa eli rekka joka kolmas minuutti työaikana. Tällainen määrä ei yksinkertaisesti mahdu kapealle tielle. eikä tie kanna tuollaista liikennettä. Liikennemäärä muistuttaa Tallinna–Riika väylän ruuhkaa.

Mitä tulisi tehdä? Luumäki–Joutsenon kaksoisraide pitää toteuttaa joutuisasti eikä vuosien päästä. Valtatie 26 tulee Husulan ja Taavetin välillä uudistaa mieluiten keskikaiteelliseksi tieksi eli samantasoiseksi kuin Lappeenranta–Imatra. Kuutostie tarvitsee ahtautumien poistamista Korian ja Utin välillä. Muutaman vuoden sihdillä koko Loviisan Koskenkylän ja Taavetin tien taso pitää nostaa moottoritietasoiseksi. Eikä Itäradan synnyttäminen Tikkurilan ja Kouvolan välille suurnopeusjunille kelvolliseksi olisi pahitteeksi.

Ehkä vielä pienempi asia on Lappeenrannan seudun jätevesipuhdistamon uudistaminen niin, että Rakkolanjokeen päätyy vain juomakelpoista vettä. Epävarmuus on elinkeinoelämälle riskitekijä.

Iikko B Voipio

Taipalsaari

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka