Lukijalta | Säästäisimme energiakustannuksissa, jos alentaisimme moottoritienopeuksia 10 kilometrillä tunnissa

Ukrainan sodan yksi välillinen seuraus on ollut energiakustannusten nousu, joka leviää koko kansantalouteen ripeästi. Polttonesteiden hinnat ovat nousseet erityisen paljon.

Liikenne on yksi lohko, joka ei juurikaan pysty pakenemaan kohoavia kustannuksia.

Kansainvälinen energiajärjestö IEA on ehdottanut moottoritienopeuksien alentamista 10 km/t. Meilläkin liikenne- ja viestintäministeriössä pohdinnan kohteena on ollut alentaa moottoriteiden nopeusrajoitukset 100 kilometriin tunnissa. Se sinänsä voisi vähentää polttonesteiden kulutusta ja siten myös haitallisia päästöjä.

Esitys voisi olla toimiva, jos nopeusrajoituksia valvotaan nollatoleranssilla. Todennäköisesti yhtä suureen ellei jopa suurempaan säästöön päästäisiin luopumalla rikesakkojärjestelmästä, joka on ikäänkuin laillistanut jopa 17 km/t ylinopeudet.

Jos liikennemerkillä osoitettu enimmäisnopeus on 70 km/t, niin se 70 kilometriä ja sillä siisti. Tuollaisella alueella 80 km/t ajava kuluttaa energiaa 15,3 prosenttia enemmän kuin nopeusrajoituksen mukaan ajava.

Nykyautoissa on jo runsaasti liikennemerkkejä kameralla tunnistavia lisälaitteita, jotka on liitetty auton nopeudensäätämiseen. Miten helppoa on ajaa nopeusrajoitusten mukaan vaihtelevien rajoitusten matkoilla.

Hieman vanhemmassa kalustossa, käytännössä joka toisessa autossa, on helppokäyttöisiä nopeudenrajoittimia tai vakionopeudensäätäjiä.

Nopeusrajoituksia noudattamalla parannetaan liikenneturvallisuutta eikä kovinkaan kuluteta matkaan lisäaikaa. Seuraavissa liikennevaloissa etumatka voi olla menetetty.

Iikko B Voipio

kunnanvaltuutettu (kok.)

Taipalsaari

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka