Lukijalta | Vihreä puoluepolitiikka ja lainsäädäntö suosivat varakkaita kaupunkilaisia

Vihreä puoluepolitiikka ja vihreä lainsäädäntö suosivat peitellysti varakkaita kaupunkilaisia. Tämä tapahtuu maaseudulla pysyvästi asuvien ihmisten elämänilon ja elämänlaadun kustannuksella. Minultakin on kahdesti evätty vakituiseen asuntoon liittyvän rantasaunan rakentaminen, vaikka luvan myöntäminenkin olisi ollut mahdollista. Muuttojeni jälkeen on jäänyt autioituva maaseutu viihdyttämään kaupunkien vihreiden ankeaa elämää. Yksittäinen suomalainen vihreä virkamies pystyy aiheuttamaan sopivassa virassa paljon paikallista mielipahaa, mutta ei pysty pelastamaan maailmaa. Perustin vuonna 1971 aidon luonnonsuojeluyhdistyksen Pudasjärven kuntaan turvaamaan paikallisin voimin järkevää luonnonsuojelua. Minulle on kerrottu, että yhä aktiivinen yhdistys vietti viime vuonna 50-vuotisjuhlaa ja perustajiakin oli muisteltu. Vihreys on politiikka, luonnonsuojelu on jotain muuta.

Muutamia vuosia sitten haluttiin vihreillä arvoilla muutosta henkilöautoverotukseen siten, että verotuksen painopiste siirtyisi uusien autojen hankinnasta autojen omistamiseen. Vastustin lehtikirjoituksessa (ES 2.6.2015) ankarasti tätä järjetöntä suunnitelmaa, joka olisi tehnyt mahdottomaksi pienituloiselle maaseudun asukkaalle käyttää työmatkoihin ja vapaa-ajalla autoa, jonka autovero olisi tullut maksetuksi jo uutena. Nyt vihreä sähköautopolitiikka vahvistuu. En ymmärrä miten on mahdollista, että tälle liian varakkaiden ihmisten kerskakulutukselle on saatu valtion verovaroista runsaskätinen tuki. Luonnonvaroja ja luontoa säästävämpää olisi varmasti, jos ihmiset ohjattaisiin nyt lainsäädännöllä ja veroporkkanoilla käyttämään entisiä autoja vähintään 25 vuotta, jonka ne hyvin kestävät hyvällä huollolla ja korjauksilla. Uusiin autoihin edelleen kovat verot ostohintaan hillitsemään kerskakulutusta, mikä on yksi syy ilmastonmuutokseen.

Vasta nyt asiasta on tullut globaali uutinen, kun japanilaiset tiedemiehet esittävät samanlaisia ajatuksia. Nykyinen Mitsubishi autoni on 500 euron arvoinen ja 25 vuoden ikäinen. Ostohinta oli vuosia sitten 1000 euroa. Auto kestää ilmeisesti loppuelämäni. Edellisen auton, Ford Sierran, ostin lomamatkalta Saksasta 300 eurolla. Ajettuani sillä 10 vuotta ilmestyi pihalla mies, joka välttämättä halusi ostaa autoni. Myin todella hyvän auton vastentahtoisesti 700 eurolla. Henkilöautot kestävät nykyisin hyvinkin 30 vuotta ajokunnossa. Niiden huolloilla ja kunnossapidolla olisi lisäksi työllistävä merkitys.

Sähköautojen hankinnan tukemisen vihreä perustelu on Suomessa ilmastonmuutoksen torjunta. Suomalaiset eivät voi muutokseen kuitenkaan mitenkään vaikuttaa. Ilmastonmuutos johtuu välillisesti siitä, että maapallolla on liikaa noin 4 miljardia ihmistä, mikä seikka tietoisesti sivuutetaan tiedemiespiirien keskusteluissa. ”Luonto äiti” on käynnistänyt ilmastonmuutoksen korjatakseen väestöongelman. Tämä on inhimillisempää kuin atomipommit, jotka poistaisivat maapallolta samalla ainakin länsimaisen korkeakulttuurin. Demokraattisin äänestyspäätöksin ei väestöongelmaan saada ratkaisua.

Pentti Tourula

Ruokolahti

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka