Pääkirjoitus Kaakon teillä ja radoilla tarvitaan kanavamiljoonia

Saimaan kanavan sulkuremontti jäänee toteutumatta. Kanavalle myönnetty 95 miljoonan euron investointipaketti perutaan, jos liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan ehdotus toteutuu. Ja kyllähän se toteutuu.

Remontin piti alkaa tulevana kesänä. Valtion myöntämät miljoonat ollaan nyt vetämässä pois kahdesta perustellusta syystä.

Ensinnäkin kanavasta on käytännössä hävinnyt liikenne. Venäjän hyökättyä Ukrainaan varustamot eivät enää uskalla käyttää Venäjän aluevesien kautta kulkevaa reittiä.

Toisekseen kanavan miljoonista iso osa olisi mennyt Venäjältä vuokratun alueen remontoimiseen. Periaatteellisella tasolla on varsin ymmärrettävää, että Suomen valtio ei halua tehdä investointeja, jotka hyödyttävät julmaa hyökkäyssotaa käyvää naapurivaltiota.

Kaakkois-Suomen kannalta uutinen tarkoittaa lisää isoja muutoksia liikenteeseen. Pelkästään Saimaan kanavan rahdin siirtäminen maan päälle tarkoittaisi laskennallisesti yli 50 000 rekkakuormallista. Lisäksi on syytä muistaa, että puuvirtojen suunnat ovat muuttuneet merkittävästi.

Puun tuonti Venäjältä on käytännössä poikki. Kun tukkivaunujen ja puurekkojen suunta kulki ennen Venäjältä Itä-Suomeen, nyt suunta on lännestä tänne itärajan metsäteollisuuden laitoksiin.

Kaikki tämä tarkoittaa isoa kulutusta kaakkoisen Suomen tie- ja rataverkostoon. Valtion säästötarpeista huolimatta osa kanavalle suunnitelluista rahoista onkin syytä ohjata tämän alueen infrastruktuurin kohentamiseen.

Etelä- ja Pohjois-Karjalan liitto kiirehtivätkin kirjelmöimään valtioneuvostolle, jotta se ei tässä maailman tilanteessa heikentäisi entisestään muutenkin koetellun alueen kilpailukykyä. Pois vedettävää rahoitusta pitäisikin ohjata kaksoisraiteen suunnitteluun ja rakentamiseen Luumäen ja Joutsenon välillä. Lisäksi Imatran ja Joensuun välisellä rataosuudella on kiireellisiä korjaustarpeita.

Liittojen esiin nostamien ratojen lisäksi on syytä panostaa teihin, joilla rekkamäärät tulevat kasvamaan tuhansin.

Kanavan tulevaisuutta mietittäessä on kuitenkin hyvä katsoa pitkälle. Juuri nyt Venäjä on syönyt mahdollisuuden järkevään toimintaan Saimaan kanavassa. Silti edessä voi olla vielä aika, jolloin siellä kulkee liikennettä.

Kanavan tulevaisuuden puolesta puhuvat ainakin kuljetusmuodon ympäristöystävällisyys ja se, että Kaakkois-Suomen kehitysmahdollisuuksista täytyy pitää kiinni.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka