Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Vastaus mielipidekirjoitukseen Vanhan Viipurintien kunnosta

Marianne Viinikainen nosti Etelä-Saimaan Lukijat-palstan kirjoituksessaan (21.4.) esiin Vanhan Viipurintien huonon kunnon. Tiessä on hänen mukaansa paljon päällyste- ja routavaurioita, tie on erittäin vaarallinen ja se vaatisi pikaista kunnostamista.

Vanha Viipurintie eli maantie 14821 on liikennemääriltään melko hiljainen yhdystieluokkainen tie. Tien keskimääräinen vuorokausiliikenne on 300–2000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Tien päällysteen kunto on hyvin ELY-keskuksen tiedossa. Tie kuuluu päällystettyjen teiden alimpaan korjausluokkaan, PK3. Tie on päällystetty vuosina 2005–2010.

Viime syksynä on tehty päällystepaikkauksia Kasukkalan pohjoispuolelle. Mittaustietojen perusteella huonokuntoista päällystettä on noin 20 prosenttia tien kokonaispituudesta. Tällä hetkellä koko maan PK3-verkon huonokuntoisten osuus on noin 18 prosenttia, joten voidaan sanoa, että tien päällyste on keskimääräistä huonommassa kunnossa.

Kirjoittaja viittaa myös tiellä tapahtuneisiin useisiin kuolonkolareihin. Vanhalla Viipurintiellä Myllymäen kiertoliittymän ja Kasukkalan välillä on sattunut viimeisen viiden vuoden (v. 2017–2021) aikana yksi kuolemaan johtanut kohtaamisonnettomuus ja viisi loukkaantumisiin johtanutta onnettomuutta. Tietojemme mukaan kuolemaan johtanut onnettomuus johtui vallitsevasta kelistä eikä tien kunnosta.

Kaakkois-Suomen ELY-keskus paikkaa pahimmat reiät tänä kesänä ja pyrkii päällystämään tien lähivuosina rahoituksen sallimissa puitteissa. Tällä hetkellä kustannusten nousu vaikuttaa päällystettävien kilometrien määrään erittäin negatiivisesti. Samalla rahalla saadaan tehtyä entistä vähemmän uutta päällystettä.

Tuomas Talka

Yksikön päällikkö, tienpidon suunnittelu

Kaakkois-Suomen ELY-keskus