Lukijalta | Onko töissä käyminen sen arvoista, että työmatkat kannattaa ajaa henkensä kaupalla?

Lieneeköhän lumisateiden olomuoto muuttunut sellaiseksi, että ne eivät enää valtion tieverkon aurauksesta vastaavan pääurakoitsijan tutkakuvissa näy? Onneksi sentään tienkäyttäjille suunnatuissa tutkakuvissa ja ennusteissa näkyvät.

Uskon, että urakoitsijat varmasti auraavat, kunhan vaan saavat käskyn aurata, mutta jossain lienee parannettavaa, kun esimerkiksi Taavetin ja Savitaipaleen välinen tie, jota töissä käydäkseni joudun päivittäin ajamaan, on vilkkaimpaan töistäpaluuaikaan 10–15 senttimetrin loskakerroksen peittämä. Tiellä on pääosin 80 km/h rajoitus ja vaikka nopeutta hidastaa kuuteenkymppiin, niin silti painava pakettiautokin nousee liirtoon loskan päällä jokaisen vastaantulijan kohdalla. Ja sitten kun ei ole loskaa, niin liukkautta torjutaan kohtuuttoman suurirakeisella sepelillä.

Tielle kuulema saa kylvää sepeliä, jonka maksimi raekoko on 6 millimetriä, ja niin kai on tehtykin, kun kiveniskemästä hajonneen tuulilasini korvaushakemus hylättiin. Jos kuitenkin 6 millimetrin seulaverkosta tulee läpi 8x12x16 millimetrin kiviä, niin ehdottaisin, että maksimi raekoko muutettaisiin vaikka 3 millimetriin. Tuohon lumenpoistoonkin joku minua viisaampi varmaan keksii jonkin ratkaisun.

Pohdinkin onko töissä käyminen sen arvoista, että työmatkat pitää ajaa henkensä kaupalla, ja vielä tämän päälle ostaa uusi tuulilasi, mikäli talvesta onnistuu selviämään muuten ehjin nahoin. Ja pakkohan on ajaa töihin, kun velat on maksettava ja noilla perusteilla ei lyhennysvapaita myönnetä.

Onhan ne tiet toki ajoittain olleet hyvässäkin kunnossa, mutta mieleen nyt vaan ovat jääneet ne kerrat, kun parannettavaa olisi ollut.

Joni Kainlauri

Luumäki

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka