Lukijalta | Tarvitaan parempia palveluja, mutta mistä rahat?

Maija ja Matti on unohdettu.

Asiakaslähtöisyyden kannalta alueuudistus on suuri mahdollisuus. Kun pakka on avattu, voidaan kortit järjestää uudella tavalla. Niiden määrä ei lisäänny, mutta aina voi pelata paremmin. Rahaa kuluu vähemmän ja jopa säästyy. Oleellinen kysymys on miten? Mitä se tarkoittaa Maijalle ja Matille?

Tarpeita ja lupauksia on paljon, mutta rahaa ei yhtään enempää. Paljon on tehtävissä, kunhan toimintaa uudistetaan. Mikään malli itsessään ei tuo ratkaisua. Tarvitaan rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta.

Taloutta ei saada kuntoon ilman asiakaslähtöisyyttä, eikä tämä onnistu ilman toimivia ja hyvin johdettuja lähipalveluja. Hallittu talous, asiakaslähtöisyys ja lähipalvelut tarvitsevat toisensa.

Palvelujärjestelmien toimintaa voidaan tehostaa hallintoa keventämällä, varhaisella palveluihin pääsyllä, jolloin säästetään kalliimmissa palveluissa, sekä palveluketjuja parantamalla, prosesseja tehostamalla ja uudenlaisia kevyempiä palveluja kehittämällä. Kokemuksesta tiedän, paljon on tehtävissä.

Osaavan johtamisen avulla voidaan oikeasti tuottaa uutta ja hyvää: matalan kynnyksen ja yhden luukun periaatteen palveluja, asiakaslähtöisyyttä, elinympäristöön tehtävää työtä, ongelmien varhaisempaa tunnistusta jne.

Henkilöstön pitää olla tässä mukana. He tietävät, mitä tarvitaan ja miten järjestelmän tulisi toimia. Irtisanomiset taas johtavat kulujen nousuun joko välillisesti tai viiveellä.

Helppo palveluihin pääsy lisää motivaatiota. Kun ihminen itse voi valita avun hakemisensa ajankohdan, hän on kiinnostunut omasta voinnistaan ja vastaanottavaisempi hoito-ohjeille. Näin oma apu ja ennaltaehkäisy ovat tuloksellisempia. Tärkeintä on, että sairauksien hoito ja apu ongelmiin toteutuvat nopeasti ja vaivattomasti. Taotaan, kun rauta on kuumaa – kunkin arki ja arvot kohdaten.

Oikein toteutettuna varhainen sairauksiin ja ongelmiin puuttuminen saavat aikaan sen, että ne eivät pääse tarpeettomasti pahenemaan. Erikoissairaanhoitoa ja muuta kallista palvelutuotantoa tarvitaan vähemmän. Näin nämä voivat tehokkaammin keskittyä perustehtäviensä hoitamiseen.

Asiakas tuntee tarpeensa parhaiten. Itse valitut hoito- ja palvelupaikat mahdollistavat pitkäaikaiset ja luottamukselliset hoito- ja asiakassuhteet. Kun asiakaslähtöisyys on keskeinen ohjaava tekijä, valinnan vapaus luo markkinoille tarpeellista kilpailua.

Inhimilliset ja helposti saatavat palvelut myös ehkäisevät putoamista hyvinvointivaltiomme järjestelmien ulkopuolelle sekä vähentävät syrjäytymistä. Pidämme toisistamme huolta.

Lähipalvelut ovat turvallisuutta ja tulevaisuutta. Apu, tuki ja turva ovat lähellä. Ne maksavat oikein toteutettuina ja hyvin johdettuina itsensä takaisin sekä taloudellisesti, laatuna että inhimillisten kärsimysten vähentymisenä. Kansalaiset saavat vastinetta verovaroilleen.

Samalla rahalla enemmän. Yksilön elämä ja kansantalous kohtaavat. Viime kädessä ne ovat yhtä ja samaa eli oikeita asioita asiakaslähtöisesti, sujuvasti ja suunnitelmallisesti. Läheltä, alueellisesti ja keskitetysti. Maija ja Matti tarvitsevat kaikkia näistä.

Timo Salmisaari

aluevaaliehdokas (kesk.)

Ruokolahti

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka