Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Etelä-Karjalan yritysten verojalanjälki kipuaa puoleen miljardiin – Yritysten toimintaedellytyksiä pitää jatkuvasti kehittää, jotta ne voivat kasvaa

Etelä-Karjalan yritysten yhteenlaskettu verojalanjälki on vuodelta 2019 reilut puoli miljardia euroa. Summa on naapurimaakuntia pienempi, sillä Kymenlaaksossa summa nousee 755 miljoonaan euroon ja Etelä-Savossakin 665 miljoonaan euroon.

Yrityksen verojalanjäljellä tarkoitetaan niitä verotuloja ja veroluonteisia maksuja, joita yrityksen toiminnasta kertyy yhteiskunnalle. Kuten Etelä-Karjalankin luvuista voi päätellä, summa on merkittävä.

Siksi yritysten menestyminen on maakunnalle tärkeää. Etelä-Karjalan väestöennusteet eivät ole mairittelevat. Veronmaksajien määrä vähenee. Niinpä yritysten maksamien verojen merkitys kasvaa tulevaisuudessa.

Yritykset tekevät jatkossakin päätökset omasta toiminnastaan itsenäisesti, mutta niiden toimintaympäristöstä ja -edellytyksistä on huolehdittava jatkuvasti.

Kaksi Etelä-Saimaan haastattelemaa eri toimialojen yrittäjää valittelivat molemmat työvoimapulaa. Ongelmat osaavan henkilöstön saamisessa voivat hidastaa tai jopa estää yritysten kasvumahdollisuuksia.

Samoja viestejä on kuultu muiltakin aloilta. Maakunnassa tähän on suhtauduttava vakavasti. Yhteistyö koulutuslaitosten kanssa on tärkeää, ja se onkin tiivistynyt viime vuosina. Mutta myös mielikuvaa Etelä-Karjalasta täytyy parantaa, jotta osaavaa henkilöstöä voi houkutella viettämään elämäänsä Saimaan äärellä. Moni on lähtökohtaisesti valmis muuttamaan halvempien tonttien ja rennomman elämän pariin ruuhka-Suomesta.

Verojalanjäljestä on puhuttu jo vuosia, mutta kovin yleistä raportointi ei vieläkään ole. Veronjalanjäljen julkistaminen nykyistä yleisemmin olisi silti tervetullutta. Yrityksille itselleen verojalanjäljestä raportoiminen antaa tietoa sekä yrityksen sisäiseen käyttöön että ulkoisten sidosryhmien tarpeisiin. Verojalanjäljen tarkempi analysointi voi antaa työkaluja yritysten parempaan johtamiseen.

Yritysten asiakkaille ja sidosryhmille julkinen verojalanjälki viestii avoimuudesta ja yhteiskuntavastuullisuudesta. Nämä tekijät voivat vaikuttaa tiedostavien kuluttajien omiin ratkaisuihin.