Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Pääkirjoitus: Asiakastutkimus antaa mahdollisuuksia Saimaan loistoristeilyille – Riskit ja rahoitus kuuluvat sijoittajille ja varustamoille

Harri Manskinen

Tuhansien eurojen arvoiset loistoristeilyt Suomenlahdelta Saimaalle herättävät kiinnostusta kansainvälisissä turisteissa.

Näin voi päätellä Etelä-Karjalan liiton teettämästä asiakastutkimuksesta. Viime viikolla julkaistu tutkimus on osa selvitystä, joka liittyy Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen ja suurempien alusten tuloon Saimaalle.

Uusi risteilytuote Suomenlahdelle ja Saimaalle -hankkeessa kehitetään korkeatasoista risteilytuotetta ohjelmapalveluineen. Asiakastutkimuksen mukaan 76 prosenttia vastaajista on halukas matkustamaan Pohjois-Eurooppaan ja 71 prosenttia pitää Suomenlahden sekä Saimaan alueella järjestettäviä risteilyitä kiinnostavina.

Tärkeä havainto tutkimuksessa on, että kiinnostuneet ovat valmiita maksamaan noin viikon kestävästä risteilystä useita tuhansia euroja. Viikon matkan hintahaarukka asettuu noin 3 000 euron ja reilun 5 000 euron välille. Hintaluokka kertoo toki myös sen, että kyseessä ei ole Tallinnan risteilyjen tapainen massatuote, mutta varakkaita kansainvälisiä matkustajia on selvityksen perusteella mahdollisuus saada liikkeelle.

Tämä edellyttää uusia ja nykyistä tasokkaampia aluksia palveluineen, mutta myös erilaista ohjelmistoa reitin varrella olevissa satamissa. Lappeenranta osuu reitin varrelle, ja siksi täällä on oltava valmiuksia järjestää turisteille erilaisia elämyspalveluita.

Tutkimus kertoo myös sen, että Saimaan tunnettuudessa risteilykohteena on vielä parannettavaa. Yksittäinen sisävesiristeily järvellä ei herättänyt asiakaskyselyn perusteella suuria tunteita, mutta Suomenlahdelta Saimaalle suuntautuva matka voisi hyvinkin toimia.

Seuraavaksi hankkeen taustalla olevat eteläisen Suomen maakunnat selvittävät risteilyjen kannattavuutta ja etsivät taustalle sijoittajia sekä risteilytoimintaa pyörittäviä varustamoita.

On silti hyvä koko ajan muistaa, että maakuntaliitot tai kunnat eivät voi ryhtyä laivanvarustajiksi tai risteilyjen järjestäjiksi. Julkisilla varoilla risteilytoimintaa ei voi rahoittaa.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka