Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Sisääntuloväylä on kaupungin käyntikortti – Kaupunkikuvan ensivaikutelmalla on merkitystä imagokamppailussa

Ilkka Pohjalainen

Osana Lappeenrannassa käytävää liikuntahallikeskustelua on noussut esille tarve lohkaista Valtakadun itäpäästä yksi kaista pysäköinnille, jos ja kun sisäliikuntahalli rakentuu Amiksen monttuun.

Valtakatu on nyt vesitornilta Lauritsalaan päin suuntaansa kaksikaistainen. Huolena on, että kaupungin upein sisääntuloväylä tärveltyy, kun sitä ruvetaan kaventamaan. Vasta-argumenttina voidaan esittää, että liikenteellisesti kahta kaistaa ei tarvita varsinkaan Lauritsalan suuntaan, koska kyseessä ei ole Lappeenrannan pääsisääntuloväylä, eikä minkäänlaista suunnitelmaa ole vielä esitetty arvioitavaksi.

On hyvä, että tätäkin asiaa pohditaan kunnolla, ennen kuin kaivurinkauhat iskevät maahan. Kyse on hyvin pitkäjänteisestä suunnittelusta ja kauaskantoisista ratkaisuista. Ei ole hyväksyttävissä selitys, että ”siitä nyt vaan tuli tuollainen”. Tällaisestakin on ikävä kyllä esimerkkejä.

Lappeenrannalle on Kuutostiellä maamerkkinä Saimaan kanava, mutta suuri osa tulijoista kääntyy keskustaan joko Reijolan rampista ja edelleen ahtaan radanalituksen läpi ylämäkeen tai Nordkalkin ympyrästä Simolantielle. Lentomatkustajille ensivaikutelma kaupungista ei ole hassumpi, mutta junalla Helsingin suunnasta saapuva saa ankeahkon kuvan ennen junan saapumista asemalle.

Imatran kohdilla Kuutostiellä maisemat ovat mahtavat varsinkin Vuoksen ylityksessä. Mutta taajamat hujahtavat nopeasti ohi, mikä on Imatrankin ongelma.

Etelä-Karjalan maaseutukunnista muun muassa Parikkala on tietoisesti panostanut keskustan pohjoiseen sisääntuloväyläänsä, mutta myös Parikkalalla on haastetta saada Kuutostien kulkijat jarruttamaan ja kurvaamaan keskustaan niin etelästä kuin pohjoisesta.

Kuntakeskusten sisääntulot ansaitsevat huomiota siinä kuin puistot, viheralueet ja yleisvaikutelma. Kunnat ja kaupungit käyvät imagokamppailua matkailijoista, uusista asukkaista sekä pitääkseen entiset. Kaupunki- ja taajamakuva on siinä tärkeä. Kännykkäkamerat räpsyvät, ja vaikutelmia jaetaan somessa. Se on tunnetusti tehokasta mielikuvamainontaa.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka