Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Pääkirjoitus: Jatkossa yhden soiton terveysasemalle pitäisi riittää – Eksote hakee tehoja puhelinpalveluun yhtiömallista

Mari Pajari

Terveyspalveluihin apua hakeva on Etelä-Karjalassa uuden edessä. Syksyn aikana Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) puhelinpalvelut siirtyvät uuden yhtiön, Kaiku 24:n tuottamiksi.

Parannusta haetaan periaatteessa tutuilla eväillä. Puhelimeen saattaa vastata jopa sama ihminen kuin ennen, mutta eri työnantajan toimesta. Muutosta tehdään nyt kontaktin laatuun. Keskittämisellä ja kouluttamisella yhden numeron taakse on tarkoitus koota niin lavea osaaminen, että soittajasta saadaan otettua heti koppi. Palvelut laajenevat ennen pitkää ajanvarauksesta chat-kanaviin ja myös etälääkärin vastaanottoihin, joita pilotoidaan jo tänä syksynä muun muassa Eksoten henkilöstön keskuudessa.

Uusien toimintatapojen hakeminen on tätä päivää. Eksote on totuttu näkemään etujoukoissa digitalisaation hyödyntämisessä, ja esimerkiksi läpi vuorokauden palveleva chat vastaisi monen nykyihmisen tarpeisiin.

Kaiku 24:ssa on kyse paikallisesta luomuksesta. Eksote ja Kymsote eli Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä omistavat yhtiöstä kumpikin 40 prosenttia. Loput yhtiöstä kuuluu julkisomisteiselle 2M-IT:lle. Kaiku 24:n johto on vakuuttanut, että yhtiöllä ei olla hakemassa voittoja, ja tehoja onkin saatava toiminnan kautta. Ruuhka ajanvarauksessa on ollut korona-aikaan hetkittäin hurja. Uuden mallin on järkeistettävä puhelinpalveluissa työskentelevien kuormaa.

Korona on jättänyt terveyspalveluihin huolestuttavaa hoitovajetta. Jotta arjesta jatkossa selvitään, tarvitaan uusia avauksia. Samalla on pidettävä huoli kaikkien pysymisestä mukana. Digitaalinen vuorovaikutus voi olla jollekin hankalaa ja jopa ylitsepääsemättömän vaikeaa. Tämäkin on pystyttävä siinä potilaan ensimmäisessä puhelussa ammattilaisen toimesta tunnistamaan.

mari.pajari@esaimaa.fi

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka