Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Lappeenrannasta lennetään taas, joko Keski-Eurooppa löytää Saimaalle?

Harri Manskinen

Lappeenrannan lentoasema on taas toiminnassa koronatauon jälkeen.

Kansainvälinen lentoliikenne on jo jonkin aikaa saanut totutella uuteen aikaan, sillä erilaiset rajoitukset määrittelevät lentojen koronaturvallisuutta. Täysiä koneita ei Lappeenrannastakaan lähde, ja reiteistä avoinna on toistaiseksi vain yksi.

Elokuun alun jälkeen Ryanairin avaama reitti Lappeenrannasta Italian Bergamoon on ollut jo toiminnassa, ja halvimmillaan Italiaan on päässyt kymmenellä eurolla.

Alku on hyvä. Katukuvassa, majoitusyrityksissä, ravintoloissa ja autovuokraamoissa on jo kuultu italialaista puheensorinaa. He ovat osittain korvanneet puuttuvien venäläisturistien synnyttämää aukkoa.

Vaikka massoista ei todellakaan vielä voi puhua, ilmiö on silti tervetullut, ja samalla se monipuolistaa kuvaa Saimaan alueen turismista. Lentoaseman tavoitteena on houkutella keskieurooppalaisia turisteja kokemaan Saimaan eksotiikkaa ja samalla kuluttamaan lomarahojaan Etelä-Karjalassa.

Tavoite myös ohjaa lentoaseman tulevaisuutta. Vaikka aseman ja kentän ylläpitämiseen kuluukin veroeuroja, turistien vaikutukset matkailutuloon voivat paikata Lappeenrannan kaupungin panostuksia.

Lappeenrannan lentoasema toimii nyt vajaateholla, mutta uusien reittien avaamista odotellaan jo. Listalla ovat yhteydet Saksaan, Itävaltaan ja Unkariin.

Tuorein tieto Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselta kertoo, että lähes puolet suomalaisista on rokotettu jo kahteen kertaan, ja lasten ja nuorten rokotukset ovat lähteneet hyvin käyntiin. Rokotekattavuus on keskeisessä roolissa, kun lentoaseman toimintaa avataan lisää. Mikäli yllätyksiä ei tule, asemaa voi kehittää uusien reittien avulla viimeistään ensi vuoden puolella.

Kun toiminta aikoinaan palaa normaalille tasolle, myös matkustaja-analyysi on paikallaan. Mitä he täällä tekevät, paljonko heitä on ja mihin he rahansa kuluttavat? Tärkeää on myös saada käsitys Etelä-Karjalaan jäävien eurojen määrästä ja vaikuttavuudesta.

Mutta sen aika ei ole vielä.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka