Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Lukijalta: Ilman ammattitaitoisia opettajia ei olisi koulua, jossa voitaisiin rakentaa tulevaisuuksia

Etäkoulun myötä keskustelu opettajan työstä ja työn arvostuksesta lisääntyi mielestäni merkittävästi. Moni vanhempi on tullut sanomaan minulle, että lasten kotona opiskelu herätti monia eri ajatuksia ja tunteita, mutta ennen kaikkea lisäsi heidän arvostusta opettajan työtä kohtaan. OAJ:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan noin 94 prosenttia kyselyyn vastanneista arvostaa opettajia erityisen paljon. Opettajan ammattia pidetään merkityksellisenä erityisesti opetuksen, kasvatuksen ja tulevaisuuden takia.

Opettajien oma kokemus työn arvostuksesta on kuitenkin hieman erilainen, sillä vain 44 prosenttia kokee, että heidän työtään arvostetaan. Uskon tämän johtuvan siitä, että yleisesti ottaen opettajat kohtaavat varmasti melko vähän sellaisia tilanteita, joissa he saavat palautetta tehdystä työstä. Joillakin ainut palaute ja arvostuksen kokemus jää varmasti vain kevätjuhlapäivänä muutamiin kiitoskortteihin. Joillakin työn arvostus on onneksi vahvasti osa koulun toimintakulttuuria.

Miten omaa kokemusta työn arvostuksesta voisi sitten lisätä? Itse olen huomannut, että arvostuksen kokemus syntyy usein arjen pienistä mikrohetkistä. Näitä ovat esimerkiksi oppilaiden kanssa vietetyt hetket, joiden aikana voi kokea, että jaamme yhdessä jotakin merkityksellistä. Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö antaa opettajalle mahdollisuuden avata omaa kasvatuksellista ja pedagogista ajatusmaailmaa. Samalla opettaja pääsee myös näyttämään huoltajille, millainen tyyppi heidän lastensa kanssa viettää aikaa 190 päivänä vuodessa. Parasta on kuitenkin kuulla oppilaiden suusta, että ”Oothan sie ens vuonna vielä meidän ope?”

Toivon, että opettajat toisivat entistä rohkeammin esille omaa osaamistaan. Muiden osaamisen tunnistaminen ja hyödyntäminen lisää arvostuksen kokemusta. Työyhteisössä jokainen opettaja on merkityksellinen ja tärkeä. Ilman ammattitaitoisia opettajia ei olisi koulua, jossa voitaisiin rakentaa tulevaisuuksia.

Sami Kettunen

luokanopettaja

Imatra

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka