Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Autoilun murros vaikuttaa ihmisten arkeen

Päättäjät voivat vaikuttaa kunnissa pyöräilyyn, kävelyyn ja bussiliikenteeseen, jossain määrin myös yksityisautoiluun ja junaliikenteeseen. Realismia on, että Etelä-Karjalassa monelle henkilöauto on välttämätön kulkumuoto. Merkittävimmät henkilöautoihin liittyvät päätökset tehdään kuitenkin valtakunnan ja EU-tasolla.

Etelä-Karjalassa on käytössä yli 70 000 henkilöautoa. Vain pari prosenttia kilometreistä kuljetaan muulla käyttövoimalla kuin bensiinillä tai dieselillä. Tilanne tulee kuitenkin muuttumaan nopeasti, koska kiristyvien päästötavoitteiden takia autonvalmistajat eivät enää juurikaan panosta polttomoottoriautoihin.

Sähkö- ja kaasuautojen hankkimisen kannustimiksi on esitetty polttoaineveron ja vuotuisen ajoneuvoveron nostoa. Ne kuitenkin kohdistuisivat pitkälti vanhoilla autoilla ajaviin. Sosiaalisesti hyväksyttävämpää olisi kiristää uuden auton ostamisen yhteydessä perittävän autoveron päästöprogressiota ja ohjata näin ihmiset ostamaan muulla kuin bensiinillä tai dieselillä kulkevia autoja. Tällä tavalla autokanta uudistuisi 20 vuodessa erittäin vähäpäästöiseksi.

Kaupungeissa sähköautojen latausmahdollisuudet tulevat kehittymään. Maaseudulla ja omakotitaloissa latausmahdollisuudet ovat jo nyt erinomaiset. Mikäli tyytyy pienempään akustoon, ovat myös sähköauton hinta ja hiilijalanjälki pienempiä. Uusissa autoissa sähkö- ja biokaasuautoilun elinkaaren kulut ovat jo nyt bensiini- ja dieselautoja pienemmät.

Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy on avannut tankkausasemia, joissa voi tankata asukkaiden omista jätöksistä tehtyä biokaasua hintaan, joka vastaa 78 sentin litrahintaa bensiinillä. Venäläisestä raakaöljystä valmistetun bensiinin ja dieselin tankkaaminen ei enää tunnu kovinkaan järkevältä tai isänmaalliselta.

Biokaasun sekoitevelvoite tulisi nostaa EU:ssa 100 prosenttiin eli maakaasun tankkaaminen tulisi lopettaa. Se tekisi biokaasuautoista sähköautojen tapaan nollapäästöisiä ja kannustaisi autotehtaita valmistamaan myös kaasuautoja. Suomessa se alentaisi merkittävästi kaasuautojen verotusta.

Kimmo Klemola

kuntavaaliehdokas (vihr.)

Lappeenranta