Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Lukijalta: Kuutostien keskikaide suorastaan sieppaa auton

Etelä-Saimaassa oli 14.4. juttu Kuutostien keskikaiteesta, joka estää autojen ajautumisen vastaantulijoitten ajoradalle. Jutussa kerrottiin, että suoria törmäyksiä kaiteeseen sattuu harvoin, koska auton kulma ottaa kaiteeseen kiinni. Senhän se juuri tekeekin, kun kaidetta ei ole osattu suunnitella henkilöautoja varten.

Jos auton kulma ottaa vähänkin kiinni kaiteeseen, se on suunniteltu siten, että kaide suorastaan sieppaa autoon kiinni. Henkilöauton puskurin korkeudella on harvakseltaan terästolpat, jotka toimivat siepparina. Sitten auto pyörähtää ympäri ja useimmiten kimpoaa siitä tien pientareelle vastakkaiselle eli oikealle puolelle tietä. Pahimmassa tapauksessa auto alkaa pyörimään katon kautta ympäri.

Miksiköhän kaiteen suojaava vaakaosa on asennettu ainoastaan rekkoja varten? Se on siinä korkeudessa, että siihen ylettyy ainoastaan rekan puskuri. Henkilöauton puskuri osuu suoraan kaidetolppiin, koska siinä korkeudessa ei ole suojaavaa vaakajohdinta.

Jos siinä olisi vaakajohdin oikeassa korkeudessa, henkilöauto ohjautuisi siististi siitä irti eikä tarttuisi kaiteeseen kuten tällä väärin suunnitellulla kaidetyypillä. Näin vältyttäisiin auton romuttumisella kokonaan.

Harvoin olen lukenut sellaisesta tapauksesta, että auto ajautuu oikealle pientareen kautta ojaan muulloin kun liukkaalla kelillä. Jos jostakin syystä ajat oikealle pientareelle, alkaa sora rapista ja silloin viimeistään havaitset sivuun ajon ja ohjaat takaisin tielle. Tätä ei ehdi tekemään, jos osut kaiteeseen. Siinä kun ei ole edes sitä rapisevaa sorakaistaa varoittamassa, kun siepparikaide on heti asfaltin reunassa.

Pyydänkin Destian viisaita insinöörejä selittämään, miksi kaiteesta puuttuu henkilöauton puskurin korkeudelta vaakasuorassa sijaitseva johdin? Sen ei tarvitse olla edes yhtä vankkarakenteinen kuin rekkoja varten ylös asennettu vaakajohdin.

Hintaa tulee kaiteelle tietenkin vähän lisää, mutta hyöty on merkittävä.

Matti Pulli

Lappeenranta

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka