Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Laiva voi juuttua myös Saimaan kanavaan

Kuten nyt tiedetään, Suezin tukkinut konttialus on onneksi saatu irrotettua, ja muu laivaliikenne on päässyt liikkeelle.

Muuan kaveri kertoi taannoin, miten Kaukaan sahalta tuli lastattua laivaan niin suuri lankkukasa, että laiva ei mahtunut kulkemaan kanavassa, vaan se otti pohjasta kiinni. Jumittumisesta ei ollut vastuussa myyntimies vaan laivan kippari. En tiedä, miten laivalle kanavassa kävi.

Saimaan kanavan sukujen pidennys on esillä. Pidennyksen ja vedenpinnan noston ansiosta Saimaalla liikkuvien rahtilaivojen kantavuus kasvaa, mikä merkitsee pienempiä kuljetuskustannuksia ja liikenteen päästöjä rahtitonneja ajatellen.

Sulkujen pidentäminen aukaisee 90 000 rekkalastin siirtämisen vesireitille. Hieno homma, mutta kaikella on riskinsä.

Suezin kanavassa yhden laivan stoppi poiki katastrofaaliset seuraukset. Saimaan kanavassa pakollinen seisaus toisi sekin vaikeuksia ja kustannuksia.

Kaikki pelaa aina niin kauan, kun homma toimii ketjureaktiona. Kun joku kohta ketjussa pettää, ollaan isoissa vaikeuksissa.

Kanavan sukujen pidennystä on perusteltu paitsi päästöjen vähentämisellä myös työllisyydellä.

Toivottavasti se ei työllistä niin, että kanavasta irrotetaan viikkokausia sinne jumiutunutta alusta. Riski tuntuu vähäpätöiseltä, mutta varmat riskit kannattaa miettiä ja siten eliminoida.

Jonkun varustamon vanha, iso kantavuudeltaan suuri alus voi hyvinkin jämähtää kiinni pohjastaan tai jumiutua sulkuporttien väliin

Jos kaikki pelaa, ei häiriötä tule vesiliikenteelle.

Markus Malmi

Lappeenranta