Mainos: Eekoo

Vuoden asiakaspalvelijan titteli kasvattaa työmotivaatiota entisestään

Ensiluokkainen asiakaspalvelu toi Antti Jaalalle Eekoon Vuoden 2020 asiakaspalvelijan palkinnon. – Yllätyin täysin, että tällainen tunnustus osui omalle kohdalleni. Minulle tämä on iso asia, joka kasvattaa työmotivaatiota entisestään, Antti hymyilee.

Koko tähänastisen työuransa autojen parissa tehnyt Antti Jaala tuli Etelä-Karjalan Osuuskauppaan töihin vajaat pari vuotta sitten, ensin Autotalo Ripattiin, siirtyen sieltä muutaman kuukauden kuluttua Auto-Eekoohon.

– Mitsubishin ja Kian merkkiedustuksen ja huollon siirtyessä liiketoimintakaupan myötä Eekoolle, minulle tarjoutui mahdollisuus päästä jälleen töihin tuttujen merkkien pariin, AutoEekoon huoltoneuvojana työskentelevä Antti kertoo.

Hänet on vastikään palkittu Eekoon autokaupan Vuoden 2020 asiakaspalvelijana. Nimitystä perustellaan Antin kyvyllä palvella asiakasta ensiluokkaisesti.

– Hän hoitaa asiakastapaamiset järjestelmällisesti ja rauhallisesti, varmistaen aina asiakkaan tyytyväisyyden. Antti on loistava esimerkki moniosaajasta, joka hallitsee asiakaspalvelun lisäksi eri automerkkien tekniset asiat, nimitysraati kiittelee.

Asiakastyytyväisyys Suomen parhaimmistoa

AutoEekoo on Kian ja Mitsubishin jälleenmyyntiverkoston TOP5-listalla asiakastyytyväisyydellä mitattuna.  Sijoittuminen jälleenmyyjien suuressa joukossa viiden parhaan joukkoon edellyttää onnistumisia automyynnin lisäksi huollon ja varaosamyynnin puolella.

– On tärkeää selvittää asiakkaan tarpeet, tuoda selkeästi esiin eri vaihtoehdot ja niiden sisällöt sekä varmistaa korjauksen tai huollon jälkeen, ettei asiakkaan mieleen jäänyt mitään epäselvää asian tiimoilta. Asiakaspalvelun laatu on autokaupassa suuri asia ja meidän yksi valttikorteistamme. Kun asiakas lähtee tyytyväisenä ovesta ulos, hän tulee takaisinkin. Hyvä palvelu tuottaa meille pitkäaikaisia asiakassuhteita, Antti korostaa.

Jatkuva opiskelu on välttämätöntä

Autoala kehittyy niin huimaa vauhtia, että ajan tasalla pysyminen vaatii Antin mukaan jatkuvaa kouluttautumista ja ehtymätöntä kiinnostusta autoja kohtaan. Tällä hetkellä ala keskittyy autojen käyttövoiman kehittämiseen, mikä tuo todella paljon uusia asioita myös huoltotoimintoihin.

– Pysymme kehityksessä mukana maahantuojan tarjoaman jatkuvan ja monimuotoisen koulutuksen sekä omaehtoisen opiskelun avulla. Hybridien ja täyssähköautojen osuus kokonaismyynnistä on alueellamme vielä pienehkö, mutta määrä kasvaa koko ajan.

Auto herättää tunteita

Huoltoneuvojan työ vaatii paitsi autojen syvällistä teknistä tuntemusta, myös hyviä sosiaalisia taitoja ja harjaantunutta pelisilmää.

– Auto on monelle asiakkaallemme yksi elämän suurista hankinnoista, joka herättää paljon tunteita, joskus peräti intohimojakin. Asiakaspalvelutyössä tämä asia pitää ottaa huomioon ja ymmärtää.

Uuden auton ostajista valtaosa huollattaa ja korjauttaa autonsa uskollisesti merkkiliikkeessä, mutta myös moni vaihtoautokaupat tehnyt luottaa AutoEekoon huollon laatuun.

– Oma vaikutuksena on varmasti sillä, että kaikista huolloista ja varaosista asiakasomistajamme saavat S-Etukortilla Bonusta. Auton huolto vaikuttaa myös ruokaostoista kertyvään Bonukseen, koska se nostaa kuukauden bonusprosenttia ylöspäin, Antti muistuttaa.

Työpaikka on kuin toinen koti, työporukka toinen perhe

Eekoon Vuoden 2020 asiakaspalvelija Päivi Siitonen on kaupan alan ammattilainen, joka innostuu hyvistä työkavereista, mukavista asiakkaista ja tavaraa täynnä olevista hyllyistä. 

– Hämmentynyt ja kiitollinen. Tuntuu todella hyvältä, että on huomattu se työ, jota teen parhaan kykyni ja taitoni mukaan. Olen todella otettu valinnastani, etenkin kun ottaa huomioon, miten paljon meitä eekoolaisia onkaan.

Näin tuntojaan kuvailee Etelä-Karjalan Osuuskaupan vähittäiskaupan vastikään nimetty Vuoden 2020 asiakaspalvelija, Parikkalan S-marketissa työskentelevä Päivi Siitonen. Valinnan perusteluissa Päiviä kuvaillaan vilpittömäksi, auttavaiseksi ja ystävälliseksi asiakaspalvelijaksi, joka hoitaa asiat maaliin positiivisella asenteella ja saa jokaisen tuntemaan itsensä tärkeäksi. Rautaisella ammattilaisella on motivaatio kohdallaan ja huumorintaju, joka piristää koko työryhmää. Hän on sitoutunut työhönsä ja valmis laittamaan itsensä likoon tilanteessa kuin tilanteessa.

– Tunnistan kieltämättä perusteluista omia piirteitäni. Haluan ajatella asioita positiivisuuden kautta ja toimia työryhmässäni hyvän hengen luojana. Tulen yleensä toimeen kaikkien ihmisten kanssa, enkä tykkää sanoa pahaa kenestäkään. Minulla on hymy ja nauru aina herkässä, Päivi kuvailee.

Hyvä tulla ja hyvä olla

Työssä Päiviä motivoivat eniten mukavat työkaverit ja asiakkaat, joiden eteen töitä tehdään.

– Minulle on tärkeää, että asiakkaamme saavat meiltä kaiken, mitä ovat tulleet hakemaan. Kun kauppa on siisti, hyllyt täynnä tavaraa ja palvelu pelaa, koen onnistuneeni työssäni. On hienoa, kun työssään todella näkee käsiensä jäljen. En tiedä, mikä työ voisi olla kivempaa, Päivi miettii.

S-marketista on tullut hänelle kuin toinen koti ja työkavereista toinen perhe.

– On hyvä tulla ja hyvä olla. Porukalla innostetaan ja kannustetaan toisiamme, ja nykyään asiakkaatkin tuntuvat arvostavan työtämme enemmän kuin aiemmin. Moni kiittelee ja sanoo, että teette hyvää ja tärkeää työtä.

Rehellisyyden nimissä Päivi myöntää, että kotioloissa hän ei aina ole niin ystävällinen, auttavainen ja sosiaalinen kuin hänen työminänsä antaa ymmärtää. Aviomies, kaksi teini-ikäistä lasta ja kissa tietävät, että Päivi tarvitsee välillä aikaa omissa oloissaan pitääkseen iloisen pilkkeen silmäkulmassaan.

– Haen virtaa kodin sisustamisesta ja laittamisesta, ulkoilusta, retkeilystä ja geokätkeilystä, joka onkin ihan parasta vastapainoa työlle.

23 vuotta Eekoossa

Päivi kuvailee 23 vuoden kokemuksella Eekoota kaikin puolin hyväksi työnantajaksi.

– Olen saanut tehdä hyvin vaihtelevasti erilaisia tehtäviä ja oppia jatkuvasti uutta. Esimerkiksi tänään työpäiväni on kulunut ruoan verkkokaupan opiskelun merkeissä.

Päivin työura Eekoossa alkoi Lappeenrannan Prismasta vuonna 1998, josta hän on siirtynyt Imatran Prisman ja Punkaharjun S-marketin kautta Parikkalan S-marketiin muutama vuosi sitten.

– Olen päässyt toiveideni mukaisesti vaihtamaan työpaikkaani aina vain lähemmäksi kotia. On todella hienoa, että työnantaja pystyy tällä tavalla vastaamaan henkilöstön toiveisiin, Päivi kiittelee.

Satu onnellistaa asiakkaitaan aamiaisella

Satu Nuppola rakastaa työtään Original Sokos Hotel Lappeen aamiaisen vastaavana. Hän tekee kaikkensa asiakkaidensa viihtymisen eteen ja on valmis näkemään vaivaa onnellistaakseen heitä pienillä ja vähän suuremmillakin teoilla. 

Satu Nuppola on juuri sellainen ystävällinen, auttavainen ja aidosti välittävä asiakaspalvelun ammattilainen, jonka jokainen meistä toivoo kohtaavansa hotelliin majoittuessaan. Ei siis mikään ihme, että hänet on valittu Etelä-Karjalan Osuuskaupan matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialan Vuoden 2020 asiakaspalvelijaksi.

– Tuntuu ihan mahdottoman mukavalta. Meillä tämän tittelin olisi kyllä ansainnut ihan jokainen, koska meillä on aivan huippuhyvä työporukka ja ihana talo. Asiakkaillemme se näkyy sydämellisyytenä ja haluna tehdä jokainen vieraamme tyytyväiseksi, Satu kommentoi valintaansa.

Asiakas ilahtuu huomioimisesta ja muistamisesta

Satun työpäivä alkaa aamukuudelta aina silloin, kun Lappeessa voidaan tarjoilla koronarajoitusten puitteissa aamiaista normaaliin tapaan. Aamiainen katetaan kauniisti, hotellin omassa keittiössä itse tehtyihin herkkuihin ja paikallisiin tuotteisiin panostaen.

– Työhöni sisältyy aamiaispöydästä huolehtimista, pöytien siivoamista, tiskaamista ja kaikkea mahdollista asiakaspalvelua. Meillä majoittuu ympäri Suomea ihmisiä, joista monista on tullut vuosien varrella, jos ei nyt ihan ystäviä, niin ainakin hyviä tuttuja, aikuisten ohella lapset ja lemmikit aina huomioiva Satu hymyilee.

Sosiaalisesti lahjakkaana ja helposti lähestyttävänä ihmisenä hän saa vieraansa avautumaan ja kertomaan elämästään avoimesti ja luontevasti. Satu myös muistaa kuulemansa elämäntarinat, samoin kunkin suosikkipöydän ja mieluisimman sanomalehden, mikä ymmärrettävästi ilahduttaa suuresti uudelleen taloon majoittumaan tulevia vieraita.

Kantarelleja kotiin viemisiksi

Kuunteleminen ja myötäeläminen ovat taitoja, jotka tekevät Satusta onnellistamisen mestarin. Hotellin vakiasiakkaita hän on muistanut myös kotiin viemisillä, muun muassa talon omalla sinapilla ja paikallisella perunaleivällä. Onpa Satu joskus lahjoittanut myös sienien ystäväksi tunnustautuneelle kanta-asiakkaalle korillisen keräämiään kantarelleja. Korin asiakas palautti vuolaiden kiitosten kera seuraavalla käyntikerrallaan.

Vastalahjaksi Satu saa asiakkailta erilaisia pieniä muistamisia, korteista pullakranssiin. Eräs säännöllisesti jalokivimessuilla vieraileva iäkäs pariskunta toi messutuliaisina hänelle kerran pienen onnenkiven.

– Aamiaisen äärellä on jaettu iloja, suruja, elämäntarinoita, reseptejä ja paljon muuta. Siitä tulee onnellinen olo puolin ja toisin.

Hymy palkitsee

Original Sokos Hotel Lappeessa Satu on työskennellyt kahdessa eri jaksossa, yhteensä liki kolme vuosikymmentä. Hän on tehnyt talossa töitä likimain joka osastolla, mutta aamiainen on kaikista eniten se hänen juttunsa.

– Tykkään aamun tunnelmasta, normaaliajan kansainvälisestä meiningistä ja siitä, että aamiaisella ihmiset ovat pääsääntöisesti hyvällä tuulella. Jos joku asia asiakasta kuitenkin harmittaa, on joka kerta yhtä palkitsevaa saada hänet hymyilemään, Satu kertoo.

Uusi perinne parhaiden onnistumisten palkitsemisessa

Eekoossa on ollut jo pitkään tapana palkita edellisen vuoden parhaista onnistumisista vuoden työryhmä ja esimies. Tänä vuonna perinnettä uudistettiin niin, että palkittujen joukkoon lisättiin vuoden asiakaspalvelija vähittäiskaupasta, matkailu- ja ravitsemiskaupasta sekä autokaupasta.

Maineen, kunnian, kukkien ja kiitospuheiden lisäksi palkitut ovat saaneet muistoksi valinnastaan Tapio Wirkkalan suunnitteleman lautasen sekä palkan yhteydessä maksetun rahapalkinnon. Vuoden työryhmän ansaitsema rahapotti osoitetaan työntekijöiden yhteiseen, työhyvinvointia edistävään vapaamuotoiseen yhdessä tekemiseen.

Vuoden 2020 asiakaspalvelijoiksi on nimetty Päivi Siitonen S-market Parikkalasta, Satu Nuppola Sokos Hotel Lappeesta sekä Antti Jaala AutoEekoosta. Vuoden esimiehen tittelin kuittasi tällä kertaa Lauritsalan S-marketin päällikkö Marianna Olkkonen ja Vuoden työryhmä löytyi Sammonlahden S-marketista.