Vaalirahoituslakia viilataan — isoimmat aukot jäävät tukkimatta

22.11.2015 9:06
Kuva: Leena Sallinen
Vaalirahoitusta koskevaa lakia uudistetaan parhaillaan. Muutokset jäävät kuitenkin kosmeettisiksi eikä esimerkiksi ETYJin esittämiä korjauksia tehdä käytännössä lainkaan.
Vaalirahoitusta koskevaa lakia uudistetaan parhaillaan. Muutokset jäävät kuitenkin kosmeettisiksi eikä esimerkiksi ETYJin esittämiä korjauksia tehdä käytännössä lainkaan.

Hallitus jätti eduskunnalle esityksensä vaalirahoituslain viilaamiseksi lokakuussa. Lakiin esitetyt muutokset ovat kosmeettisia. Vaalirahatutkija, valtiotieteen tohtori Tomi Venho kuvaa uudistusta riman alitukseksi.

— Mihinkään järjestelmän kannalta isoon ongelmaan ei oteta kantaa.

Keskeiset aukot liittyvät Venhon mukaan kunnallisjärjestöjen sekä toisaalta puolueita lähellä olevien säätiöiden ja yhteisöjen ehdokkaille kanavoimaan tukeen.

— Rahaa ketjutetaan sellaisten organisaatioiden kautta, jotka eivät ole julkisia, Venho sanoo.

— Jos puolueen kunnallisjärjestö tai puolueyhdistys antaa kampanjaan 10 000 euroa, se näkyy kyllä ilmoituksessa. Siitä herää kuitenkin kysymys, mistä tämä raha on puolueyhdistykseen saatu.

— Vuoden 2009 laki oli iso askel eteenpäin, mutta näissä asioissa työ jäi kesken.

Yksi porsaanreikä vaalirahalaissa on mahdollisuus bulvaanien käyttöön. Lain mukaan kansanedustajan pitää ilmoittaa yli 1 500 euron lahjoitus.

Venho pitää 1 500 euron rajaa sinällään sopivana. Ongelma on, että rajan kiertäminen käy vaivatta. Toimitusjohtaja voi antaa omalla nimellään 1 499 euroa ja vaimon, firman sekä lasten nimissä saman verran. Nimiä ei tarvitse kertoa. Kukaan ei riko lakia. Lain tavoite vain jää toteutumatta.

Eduskunnan käsittelemää lakimuutosta pohjustettiin johtavista puoluevirkailijoista koostuneessa työryhmässä.

Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö ETYJ ja eduskunnan tarkastusvaliokunta esittivät lakiin useita kiristyksiä. Esillä oli muun muassa Valtiontalouden tarkastusviraston valvontaoikeuksien laajentaminen, yhdistysten kautta tapahtuvan läpilaskutuksen selvittäminen, pakollisten kampanjatilien käyttö sekä kampanjakatto.

Työryhmä katsoi ehdotukset tarpeettomiksi.

Timo Laitakari