Jorma Panula koulii kapellimestareita Lappeenrannassa — Suomi pysyy musiikkia johtavana suurvaltana

13.9.2017 10:04 | Päivitetty: 13.9.2017 10:57
Kuva: Mika Strandén
Matti Koponen (istumassa edessä) soittaa ykkösviulua Maria Itkosen lyöntien tahdissa, ja Lauri Haapanen kuvaa Itkosen johtamista sen hiomisessa auttavia videotarkistuksia varten.
Matti Koponen (istumassa edessä) soittaa ykkösviulua Maria Itkosen lyöntien tahdissa, ja Lauri Haapanen kuvaa Itkosen johtamista sen hiomisessa auttavia videotarkistuksia varten.

Joku höpäjää vielä. Jorma Panula kouluttaa kapellimestarioppilaitaan Lappeenranta-salissa, mutta ensimmäisenä pitää koulia avointen harjoitusten yleisö konserttikuriin. Kapukurssilainen Maria Itkonen astuu kaupunginorkesterin jousiston eteen, lyö tahdin, ja kaustislaisen kansansävelmän Peltoniemen Hintriikan surumarssin ensisoinnut mykistävät maestroa häirinneen päiväkotiryhmän. Ärräpäiden viljelyä ei tällä kertaa tarvittu, Suomen synkimmäksi lauluksi valittu kappale toimi yhtä hyvin.

Joskus tykkää Oramosta, toisinaan taas Salosesta ja välillä myös Sarasteesta.

Mutta ei akateemikko Panulan mestariluokan harjoituksissa olla surullisia, vaan iloisia. Kapellimestarioppilas Lauri Haapanen, orkesterin konserttimestari Matti Koponen ja oppilaita yleisöksi tuonut musiikinopettaja Katariina Holm kertovat miksi.

Lauri Haapanen

Klarinetisti Haapanen on halunnut johtaa orkesteria pikkupojasta. Kun hän viisi vuotta sitten sai Panulan puhelinnumeron, toiveen toteutus alkoi siihen soittamalla.

— Suomen kapellimestarien hyvä maine on seuraus jostakin, Haapanen sanoo.

Hänelle maineen syy on soittoon vastannut hyvä opettaja ja hyvä kotimainen koulutus.

— Suomalainen kapellimestari on laatulupaus, Haapanen uskoo.

Laadun paras puoli on, että sisältö vaihtelee. Kapukursseilla ei olla tekemässä putkitutkintoja.

— Kaikilla nimekkäillä suomalaisilla kapellimestareilla on oma tyylinsä, Haapanen kertoo.

Siksi hän ei nimeä suosikkejaan, vaan sanoo sen riippuvan aina päivästä. Joskus tykkää Oramosta, toisinaan taas Salosesta ja välillä myös Sarasteesta.

Matti Koponen

Lappeenrannan kaupunginorkesterin konserttimestari Koponen kertoo kapellimestarisuosikeikseen Salosen ja Sarasteen ja nuoremmista Erkki Lasonpalon ja Klaus Mäkelän. Kapellimestarioppilaiden johdettavana hän on ollut jo opiskeluajoista.

— Sillä on tärkeä merkitys: saa soittaa paljon ja kaikenlaista ohjelmistoa sekä oivaltaa, mistä hommassa on kyse. Ja kun voi seurata läheltä Panulaa ja Segerstamia, niin aina saa jotain arvokasta, oli muusikko tai kuka tahansa, Koponen toteaa.

Orkesterin osuus koulutuksessa voi olla opettajaakin tärkeämpi. Pumppu soittaa aina johtajan ohjeiden mukaan, ja johtaja saa sen heti korvilleen.

— Kapun näkemys voi tuntua tästä itsestä hyvältä, mutta orkesterin kanssa oppii hyveet ja paheet.

Katariina Holm

Lappeenrannan Kimpisen lukion musiikinopettaja Holm istuu salissa 30 oppilaan kanssa.

— Avoimet harjoitukset on hieno mahdollisuus nähdä, mistä muusikon ammatissa on kysymys, pianonsoittoa itse opiskellut Holm kertoo paikallaolon syyksi.

Konserttiin valmistautumista seuraavat lukiolaiset on itse valmistettu oppituntia varten taustatiedoilla Jorma Panulasta. Kello ei Lappeenranta-salissa soi välitunnille, mutta seuraavalla musiikkitunnilla odottavat kysymykset siellä nähdystä ja kuullusta.

Jorma Panulan mestariluokan yleisölle avoimet harjoitukset Lappeenranta-salissa 13.9. kello 10—14.
Kapukurssilaiset puikoissa -konsertti Lappeenranta-salissa 14.9. kello 19. Taiteilijatapaaminen Jorma Panulan kanssa yleisölämpiössä kello 18.30.

Petteri Värtö