”Suunnittelupöydällä se on näyttänyt varmasti oikein hyvältä” — Imatran Saareksiinmäen kiertoliittymä saa ammattikuljettajilta armotonta kritiikkiä

11.8.2017 10:04
Kuva: Kanerva Jalarvo
Saareksiinmäen kiertoliittymään tehdään lähiaikoina muutostöitä.
Saareksiinmäen kiertoliittymään tehdään lähiaikoina muutostöitä.

Saareksiinmäen kiertoliittymän äärelle kokoontui tänä aamuna joukko totisia ihmisiä. Kyse oli katselmuksesta, joka järjestettiin Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen, Imatran kaupungin ja Imatran YH-rakennuttajan kesken.

Tapaamisen syynä oli kaupungin uusimmassa kiertoliittymässä kovia kokenut erikoiskuljetus. Tiistai-iltana Imatran läpi ajanut lavettiauto mylläsi mennessään liittymän reunuskivetyksiä paikoiltaan eikä vahingoitta selvinnyt kuljetuskalustokaan. ELY:n asiantuntijana erikoiskuljetuksissa toimiva Esa Penttinen luonnehtii yrityksen kustannuksia kuusinumeroisiksi.

— Kuljetus jäi siihen jumiin. Vaihtoehtona oli joko ajaa eteenpäin ja pitää vastaanottopäässä tuotanto pyörimässä tai hakea ELY:ltä uutta kuljetusreittiä ja tuottaa kuljetukselle jopa viikkojen viivästyminen.

Kuva: Teemu Parikka
Erikoiskuljetus joutui ahtaalle Saareksiinmäen kiertoliittymässä.
Erikoiskuljetus joutui ahtaalle Saareksiinmäen kiertoliittymässä.

Lavetit eivät mahdu liittymään

Aamun tapaamisessa liittymän suunnittelijalle ja rakennuttajalle tehtiin selväksi asia, jonka liikennöitsijät ovat viime viikkoina kovemman kautta havainneet. Isommat kuljetukset eivät pääse liikkumaan liittymässä vaurioitta.

— En ala syyttelemään, kuka virheen on tehnyt, suunnittelija vai rakentaja. Mutta liittymä on nyt siinä muodossa, että lavetit eivät siitä pääse kulkemaan läpi, Penttinen toteaa.

Kuljetuksia vuodessa jopa satoja

Helsingintie on osa erikoiskuljetuksia varten nuotitettua reittiä, mikä tuo myös liittymälle erikoistarpeita. Reitin risteysalueilla 7 metriä leveän, 7 metriä korkean ja 40 metriä pitkän kuljetuksen on päästävä liikkumaan.

Penttinen luonnehtii erikoiskuljetusten palvelevan paitsi Imatran paikallisia tarpeita, myös teollisuutta ja satamia laajemmin. Hän arvioi erikoiskuljetuksia liikkuvan reitillä vuodessa jopa satoja.

Reitti nousee Imatrankoskelle liian matalalla olevien Kuutostien siltojen vuoksi. Esimerkiksi tänä kesänä pitkään taivalta Lappeenrannasta Uukuniemelle tehnyt hirsimökin erikoiskuljetus kuljetettiin myös Saareksiinmäen liittymästä.

— Sen kanssa ei ollut ongelmia. Sen sijaan ensi yöksi sovittua erikoiskuljetusta joudutaan nyt muuttamaan, Penttinen kuvailee.

Hyppyrit hipovat pohjia

Oman mausteen kiertoliittymään tuo sen kaareva pinta. Liittymään on tehty poikkeuksellisen voimakkaat kaadot sadevesiä varten. Rakennuttajana toimineen Imatran YH:n puolelta on painotettu, että erikoiskuljetukset on muotoilussa huomioitu.

Penttinen huomauttaa, että pitkissä kuljetuslaveteissa maanvara on todella pieni. Tämän vahvistaa myös ruokolahtelainen kuljetusyrittäjä Veli-Pekka Toiviainen, jonka yrityksen kalustoa säilytetään Tuomaankadulla.

— Liittymähän ei ole vielä valmiissa pinnoissaan, joten vielä ei tiedä, mihin se muotoutuu. Mutta epäilys on, että liittymä jää laveteille ahtaaksi. Tyhjillään voi vielä ajaa kivien yli, mutta ajan myötä se rasittaa liittymän rakenteita.

Toiviainen ennakoi talven myötä selviävän, miten liittymään rakennetut luontaiset hidasteet istuvat kunnossapitoon.

— Suunnittelupöydällä se on näyttänyt varmasti oikein hyvältä, Toiviainen muotoilee.

Mari Pajari