Pitäisikö ekaluokalle menevän osata lukea? — Opettajat vastaavat viiteen väittämään koulun alkamisesta

10.8.2017 7:49
Kuva: Marleena Liikkanen
Kuukanniemen koulun opettajat lounaalla keskiviikkoisen suunnittelupäivän lomassa.
Kuukanniemen koulun opettajat lounaalla keskiviikkoisen suunnittelupäivän lomassa.

Peruskoulut alkavat Etelä-Karjalassa Parikkalaa lukuun ottamatta tänään. Lemin Kuukanniemen koulun opettajat vastasivat viiteen koulua koskevaan väittämään.

1. Olisi hyvä, että ekaluokkalainen osaisi lukea kouluun mennessään.

Olisihan se hyvä, mutta ei tarvitse osata. Meillä Kuukanniemen koulussa 30—40 prosenttia ekaluokkalaisista osaa lukea kouluun tullessaan, jotkut eivät osaa edes kirjaimia.

Yleensä syyslomaan mennessä suurin osa on jyvällä lukemisesta, ja joululomaan mennessä osaa moni. Lukemaan oppiminen riippuu myös kodin tuesta. Lukemaan opettelevan olisi hyvä lukea ainakin 15 minuuttia joka päivä.

2. Kengännauhojen solmiminen ja perunan kuoriminen ovat ekaluokkalaisille välttämättömiä taitoja.

Välttämättömiä mutta haastavia! Tarralenkkarit ovat hyvät, mutta tarraperunoita ei ole, joten monen taktiikkana on ”haarukka perunaan ja haukku”. Luistimennauhoja sidotaan vielä monelle neljäsluokkalaisellekin. Olisi hyvä, että näitä opeteltaisiin kotona.

3. Kouluun menevälle on hyvä kertoa, ettei joulupukkia ole olemassa, ettei häntä kiusata joulupukkiin uskomisen takia.

Kyllä koulussakin saa uskoa joulupukkiin. Monta asiaa on saatu luokassa läpi sillä verukkeella, että tontut kurkkivat. Se rapisee sitten pikku hiljaa.

4. Koulutarvikkeilla ja älypuhelimella on sosiaalisten suhteiden kannalta merkitystä.

Tämä pitää jonkin verran paikkansa. Jos on hienoja tavaroita, niitä on kiva esitellä, ja ne voivat myös aiheuttaa kateutta ja jännitteitä. Siinä saattaa olla pohjalla jokin muu ristiriita, joka konkretisoituu.

Vastaavasti jotakuta oppilasta saattaa nolottaa, jos ei ole jotakin, mitä muilla on. Meillä ehkä kahdeksalla kymmenestä ekaluokkalaisesta on puhelin, mutta se ei välttämättä ole mukana koulussa.

Kodeissa tehdään harkittuja päätöksiä kotien omista lähtökohdista käsin. Koulussa tavarat otetaan puheeksi, jos niistä tulee yleistä keskustelua. Se on samalla kuluttajakasvatusta: puhutaan kierrätyksestä ja siitä, että joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia varusteita.

5. Pieni koulu on isoa koulua parempi.

Sopivankokoinen koulu on hyvä. Turvallisuusnäkökulmasta pieni koulu tuntuu mukavammalta, mutta iso koulu voi tarjota parempia tiloja ja laajempia mahdollisuuksia, ja opettajien osaamista voi hyödyntää paremmin.

Henkilökunnan näkökulmasta ihan pieni koulu on työläs pyörittää, vähän isommassa esimerkiksi vastuu juhlista jakautuu. Meillä on Kuukanniemessä jokaista luokkaa yksi, ja tämä on ihan hyvänkokoinen koulu.

Kysymyksiin vastasivat Kuukanniemen koulun luokanopettajat Hannu Pulli, Eija Mutru, Marjaliisa Isometsä, Eija Pulli ja Marianne Toivanen sekä erityisopettaja Lea Hirvonen.

Ilona Pesu