Putin ja Niinistö pääsevät höyrylaivan kyytiin, 124-vuotias S/S Saimaa on suomalaisten höyrylaivojen kruununjalokivi

22.7.2017 16:58
Kuva: Tuija Pauhu
S/S Saimaan höyrykoneen lämmitys ja paineiden nostaminen kattilaan alkaa ensi keskiviikkona, päivää ennen h-hetkeä.
S/S Saimaan höyrykoneen lämmitys ja paineiden nostaminen kattilaan alkaa ensi keskiviikkona, päivää ennen h-hetkeä.

Höyrylaiva S/S Saimaa ottaa kokeneesti vastaan Suomen tasavallan presidentin Sauli Niinistön ja Venäjän presidentin Vladimir Putinin ensi torstaina. 124-vuotiaalla edustuslaivalla on nähty menneinä vuosikymmeniä useat presidentit ja näiden valtiovieraat, viimeksi edesmennyt presidentti Mauno Koivisto.

Sauli Niinistö astuu siis Saimaan kannelle ensi kertaa ja yllättynee, sillä salongin seinältä häntä tervehtii oma kuva.

— Meillä on aina istuvan presidentin kuva esillä samalla paikalla, huomauttaa laivan päällikkö Jukka Väisänen. Hän toimii ylitarkastajana Liikennevirastossa ja virkatyöhön kuuluu myös S/S Saimaan päällikkyys. Menossa on 14:s kesä. Hän on koulutukseltaan merikapteeni.

Laivavanhus moitteettomassa kunnossa

Presidenttien työvierailuun voidaan valmistautua varsin rauhallisesti.

Kuka Saimaa-laivan on nähnyt, tietää, että puukansi kiiltää, ja kaikki paikat ovat moitteettomassa kunnossa.

Etukäteen huolehditaan, että kyydissä on riittävä määrä halkoja. Höyrykoneen lämmitys ja paineiden nostaminen kattilaan alkavat aina edellisenä päivänä, eli ensi viikolla keskiviikkona.

— Jos jotakin korjattavaa, siivottavaa tai maalattavaa on, hommat tehdään aina ennen lähtöä riippumatta siitä, keitä mahdollisesti on lähdössä mukaan risteilylle.

Kuva: Tuija Pauhu
S/S Saimaalla kaikki vieraat ovat yhtä arvokkaita ja alus puunataan aina ennen ajoa yhtä hyvään kuntoon.
S/S Saimaalla kaikki vieraat ovat yhtä arvokkaita ja alus puunataan aina ennen ajoa yhtä hyvään kuntoon.

Väisänen korostaa, että S/S Saimaa on osallistunut joka vuosi Höyrylaivaregattaan, ja kaikilla halukkailla on ollut tilaisuus tutustua laivaan.

124-vuotias höyrylaiva on eksoottinen ja herättää ansaitsemaansa huomiota jo ikänsä takia kaikkialla.

Laivan höyrykone on alkuperäinen. Edellisestä kattilanvaihdostakin on vierähtänyt jo 92 vuotta.

— Onhan se kruununjalokivi suomalaisessa höyrylaivojen armadassa, Väisänen toteaa.

Paitsi höyrylaivojen historiaa, alus kertoo myös telakoiden historiaa. Viime vuosikymmeninä tarinaa ovat jatkaneet arvokkaat edustustehtävät muun muassa valtiovieraiden risteilyillä.

Alukselle kertyy noin 20 ajopäivää vuodessa

Jokaista vierasta kohdellaan yhtä hyvin ja yhtäläisellä tittelillä, kapteeni korostaa.

— Jokainen vieras on kulloisenkin päivän arvovieras.

S/S Saimaalle kertyy parikymmentä ajopäivää vuodessa. Väisäsen naurahtaa, että se on sopivasti: Laivaa pysyy kunnossa, mutta ei kulu. Säännöllistä käyttöä suosittaa myös Museovirasto.

Konepäällikkönä aluksen kaikkein pyhimmästä on vastannut jo 31 vuotta savonlinnalainen Markku Mutka.

— Kokemus ja osaaminen merkitsevät paljon, kun kyse on 124-vuotiaasta höyrylaivasta. Perusmiehistö taitaa ja tunnistaa vanhan laivan niksit ja kommervenkit, Väisänen kiittelee.

Kun höyrylaivalle tulee 125 vuotta täyteen ensi vuonna, se saa muun muassa oman kirjansa. Jukka Väisänen lupaa, että merkkivuotta juhlistetaan myös laivan kotisatamassa Savonlinnassa.

S/S Saimaa

124-vuotias museoalus on nykyisin Liikenneviraston edustuslaiva, aiempia omistajia vuodesta 1973 lähtien ovat olleet Merenkulkuhallitus ja -laitos.

Valmistui vuonna 1893 Crichtonin telakalla Turussa. Toiminut muun muassa tarkastusaluksena Saimaalla, esikunta-aluksena Suomenlahdella ja Viipurin luotsipiirin tarkastusaluksena. Palasi takaisin Saimaalle 1942.

Jatkosodan aikana alus joutui lentopommitusten kohteeksi, mistä on merkkinä muistolaatta.

Kotisatama Savonlinna.

Kirsti Lajunen