Pentti Ruotsille myytiin turha teholiittymä — DNA kyllä purkaa kohtuuttomia sopimuksia

17.7.2017 6:05
Kuva: Anssi kemppinen
Pentti ja Heidi Ruotsi yrittivät aluksi turhaan purkaa Pentti Ruotsin turhaa teholiittymää. Liikkeessä sopimus kuitenkin lopulta purettiin.
Pentti ja Heidi Ruotsi yrittivät aluksi turhaan purkaa Pentti Ruotsin turhaa teholiittymää. Liikkeessä sopimus kuitenkin lopulta purettiin.

Imatralainen Heidi Ruotsi on todella harmissaan.

Hänen 77-vuotiaalle isälleen myytiin puhelimen oston yhteydessä kahden vuoden määräaikainen 4G-teholiittymä, vaikka isä ei edes käytä nettiä mihinkään.

— Ihmettelen miten liikkeen myyjillä ei ole moraalia ja vastuuta liittymien myynnissä, sanoo Heidi Ruotsi.

— Sanoin kyllä myyjälle, että käytän puhelinta vain soittamiseen ja vastaamiseen. En käytä edes tekstiviestiä, sanoo Pentti Ruotsi.

Vasta kun Heidi Ruotsi tutki myöhemmin liittymäsopimusta, todellisuus paljastui. Teholiittymä maksaa joka kuukausi 24,90 euroa, vaikka nettiyhteyttä ei käytetä.

Kaiken lisäksi DNA:n kuuluvuus on Pentti Ruotsin kotona heikko, kuten hänen naisystävänsä uudessa DNA:n liittymän puhelimessa.

DNA:n puhelinpalvelussa sopimusta ei purettu

Heidi Ruotsi päättikin purkaa isänsä tekemän sopimuksen.

Yhtenä päivänä hän istui neljä tuntia puhelimessa ja yritti tavoittaa DNA:lta oikea henkilön.

— Kun lopulta sain oikean henkilön kiinni, hän ymmärsi tilanteen. Selvityksen jälkeen henkilö kuitenkin vastasi, ettei määräaikaista liittymäsopimusta voi purkaa, vaan sopimus on ostajan vastuulla, sanoo Heidi Ruotsi.

Heidi Ruotsi soitti sitten kuluttajaneuvontaa. Sieltä häntä neuvottiin tekemään reklamaatio eli valitus DNA:lle ja käymään liikkeessä, josta puhelin ja liittymä ostettiin.

Ruotsit kävivät vielä kuluttaja-asiamiehen neuvosta liikkeessä, josta puhelin ja liittymä myytiin.

— Hyvin kävi. Liittymäkauppa peruttiin, mutta sen syyksi tuli huono kuuluvuus. Myös isän naisystävän liittymäasiat saadaan kuntoon, totesi Heidi Ruotsi myöhemmin helpottuneena.

DNA kyllä joustaa

DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen myöntää, ettei Pentti Ruotsin tapauksessa toimittu oikein.

— On selvää, että tässä tapauksessa kauppa ei ole mennyt ohjeiden mukaan. Meidän omissa myymälöissä on selvät ohjeet, sanoo Väisänen.

Tyytymätön voi purkaa liittymäkaupan kahden viikon sisällä kaupasta, mutta sen jälkeen purku on periaatteessa hankalaa.

— Lähtökohtana on, ettei määräaikaisia sopimuksia pureta, sillä sopimuksen molemmat osapuolet saavat siitä etua, sanoo Väisänen.

Pentti Ruotsin kaltaisissa tapauksissa DNA-yhtiö lupaa käsitellä asian toisin.

— On selvää, että tällaisissa tapauksissa me joustamme ja katsomme tilanteen mukaan, ettei asiakkaille tule kohtuuttomuuksia. Tällaiset tapaukset käsitellään manuualisesti.

Myös kuluttajaneuvonnan mukaan operaattorit ovat hyvin sovitelleet ja purkaneet turhia liittymäsopimuksia, joita on myyty vanhuksille.

Anssi Kemppinen