Arkistosta: Edellinen suuronnettomuus Kanavatiellä vain kolme vuotta sitten

16.3.2017 11:19

Juttu on julkaistu EteläSaimaassa 16. helmikuuta 2014.

Tiesulku pysäytti lauantaiaamusta kaiken liikenteen Viipurista Nuijamaalle. Liikenne-este oli pystytetty Vaalimaa—Pietari-valtatien ja Nuijamaalle vievän tien risteykseen. Siitä seitsemän kilometrin päässä oli aamulla sattunut tuhoisin liikenneonnettomuus Saimaan kanavan huoltotien historiassa.

Pikkubussin ja rekan törmäyksessä kuoli kymmenen henkeä ja loukkaantui kolme, kaikki venäläisiä. Kanavatie oli suljettuna vielä kello 17 Suomen aikaa. Rekka hinasi kolarin toista osapuolta, tukkirekkaa, kohti Viipuria. Pikkubussi oli hajonneena kolaripaikalla, ja sinne odotettiin tien raivaajaa.

Tiesululla oli pari miliisiautoa vartioimassa. Useita rekkoja oli jonossa odottamassa, josko tie kohta avautuisi. Vielä useampi rekka lähti kohti Vaalimaata tai Imatraa.

Pikkubussin ja rekan törmäys sattui kello 8.20—8.30 Suomen aikaa. Venäläisten tiedotusvälineiden mukaan Volkswagen-merkkinen pikkubussi ajautui vastaantulevien kaistalle, jossa se törmäsi ilman lastia ajaneeseen tukkirekkaan, 16—17 kilometrin päässä Nuijamaalta.

Bussin 12 matkustajasta kuoli kymmenen ja loput loukkaantuivat. Bussi oli matkalla Suomeen, sillä matkustajat olivat tulossa ostoksille.

Loukkaantuneet vietiin Viipuriin sairaalaan, ja heidän vammojensa kerrottiin olleen keskivakavia. Myös tukkirekan kuljettaja loukkaantui. Siitä kertoi lommo rekan kuljettajan puoleisessa etukulmassa.

Venäjän tiedotusvälineissä kolarin syinä pidettiin huonoa säätä ja jäistä tietä. Viranomaiset korostivat Suomen vastaavan tienhoidosta. Samalla syytä vieritettiin Suomelle.

Venäläisten lukijakommenteissa onnettomuuden syyksi epäiltiin enemmänkin liian suurta nopeutta kuin tienpitoa. Kolaroineen pikkubussin nopeudesta ei ole vielä tietoa.

Lehtitietojen mukaan 18-paikkainen pikkubussi kuului Naidjonova-nimiselle pietarilaiselle yhtiölle. Viranomaiset eivät lauantaina tavoittaneet yhtiön omistajaa. Venäjän viranomaiset päättivät nostaa onnettomuudesta rikossyytteen.

Tieto onnettomuudesta kulki Venäjältä Suomeen nopeasti, viimeistään puolessa tunnissa. Nuijamaan raja-aseman liikenne katkaistiin heti, kun tieto tuli. Nuijamaa oli suljettuna kello 20:n tienoille saakka, kunnes tie kolaripaikan kohdalla oli saatu raivattua.

Kaakkois-Suomen rajavartiosto kehotti Venäjälle matkustavia valitsemaan joko Imatran ja Vaalimaan rajanylityspaikan.

Valtaosa valitsi Imatran, sillä raja-asema tukkeutui. Venäjälle oli lauantain aikana enimmillään kilometrien pituinen autojono. Imatra—Viipuri-tiellä oli ruuhkaista, mutta illansuussa tiellä vallitsi kesäkeli.

Kuolleiden ja loukkaantuneiden nimilista julkaistiin Venäjän medioissa heti kohta onnettomuuden jälkeen, kuten maassa on tapana.

Listan mukaan nuorin kuolleista oli vuonna 1989 syntynyt mies sekä vanhin vuonna 1947 syntynyt nainen. Kahden kuolleen syntymäajat eivät olleet tiedossa.

Nuijamaa—Viipuri-tie

Tie on rakennettu Saimaan kanavan vuokra-alueelle. Se tehtiin alunperin Saimaan kanavan huoltotieksi, eikä sitä ollut tarkoitettu kansainväliseen liikenteeseen.

Tien kapasiteetti on ollut jo pitkään äärirajoillaan, kun liikennemäärä on koko ajan kasvanut.

Tie on kapea, mäkinen ja mutkainen eikä siinä ole pientareita. Näkyvyys on monin paikoin huono. Tiellä on kuudenkympin nopeusrajoitus.

Suomi on useita kertoja vedonnut Venäjään tien leventämiseksi tai rakentamiseksi uuteen paikkaan.

 Kaija Lankia, Ilpo Leskinen, Outi Salovaara, Marjut Vuotila