Lentokentältä avautuu reitti ehkä jo ensi kesänä, Olli Naukkarinen sanoo sopimuksen sisältävän merkittävän riskin, Matti Viialainen pitää riskinottoa holtittomana

12.2.2017 6:30
Kuva: Mika Strandén
Neuvotellusta lentoreitistä ratkesi iso riita. Lentokentän ylläpito maksaa miljoonan vuodessa. Lentoasemalla tehtiin loppuviikosta remonttia
Neuvotellusta lentoreitistä ratkesi iso riita. Lentokentän ylläpito maksaa miljoonan vuodessa. Lentoasemalla tehtiin loppuviikosta remonttia

Lappeenrannan lentokentälle valmistellaan isoriskistä sopimusta lentoreitin avaamisesta jo ensi kesänä. Lentoasemasäätiön toimitusjohtaja Olli Naukkarisesta olisi hyvä saada miljoona euroa vuodessa vievälle kentälle lentoja jo ennen kesää 2018. Sopimuksen riskiä Naukkarinen kuvaa merkittäväksi. Maakuntajohtaja Matti Viialainen taas luonnehtii riskinottoa holtittomaksi ja teilaa suunnitelman täysin.

Olli Naukkarinen olisi valmis tarttumaan tilaisuuteen. Neuvottelut ovat aivan loppusuoralla.

Naukkarisen luonnehtii riskiä merkittäväksi. Mahdollisen yhteyden takia ei kuitenkaan mennä kaupungin tai maakuntaliiton kukkarolle aiemmin päätettyjä summia enempää. Kaupunki ja liitto ovat luvanneet vuotuisen yhteensä 700 000 euron tuen.

— Taloudellinen riski olisi sitä suurempi, mitä tyhjempiä koneet olisivat. Jos matkustajia riittäisi, rahaa ei ehkä menisikään, kuvailee Naukkarinen.

Päätös olisi tehtävä pian, jotta lippujen myyntiin jäisi vähintään kolme kuukautta aikaa.

Naukkarinen huomauttaa, ettei Euroopassa missään Lappeenrannan kaltaisessa kaupungissa avata uusia reittejä ilman tukea.

— Olen aika kriittinen Lappeenrannan EU:n mallioppilas plusplus -linjan järkevyyteen.

Naukkarinen itse suosisi sitä, että tuki maksettaisiin esimerkiksi lentolippuja ostamalla.

— Lippuja voisi antaa esimerkiksi koululuokille, seuroille, lapsille, vähävaraisille, opiskelijoille ja vammaisille.

EU on tiukentanut lentoyhtiöiden tukisääntöjä selvästi. Reitin avaamisen riskiä liian suurena pitävä maakuntajohtaja Matti Viialainen korostaa säädösten noudattamista.

Viialaisen mukaan nyt ollaan tekemässä reittisopimusta, jossa riski kaatuu kokonaan lentokenttäyhtiölle.

— Ei sopimuksella voi kattaa lentoyhtiön kaikkia kuluja ja maksaa vielä katetta päälle. Riskiä voi jakaa, mutta sitä ei voi kattaa kokonaan.

Kyse on Viialaisen mukaan alueen maineesta ja siitä, kuinka paljon julkista tukea voi upottaa lentoyhtiöiden tukemiseen.

— Nyt laillisuusriski on suuri ja taloudellinen riski suorastaan holtiton. Tästä olemme alkuvuodesta maakuntaliiton ja kaupungin kesken vääntäneet. Ei pidä hätäisesti antaa ensimmäiselle pyytäjälle kaikkia sen pyytämiä etuja.

Tuet päätyvät pahimmillaan komission ja ministeriön tarkastusten jälkeen takaisinperintään.

Viialainen haluaa korostaa hyviä uutisia, sitä että lentokentän valtion rahoitus varmistui vuoden 2019 maaliskuun loppuun saakka.

— Nyt voisi kaikessa rauhassa kehittää ensin charterlentoja ja alueen matkailutuotteita niin, että tänne on houkuttelevaa lentää ja varmistaa, että tuote kiinnostaa matkustajia.

Naukkarisen mielestä julkinen riitely lentokentästä vaikeuttaa meneillään olevia ja tulevia neuvotteluja.

Anne Kotiharju