Etelä-Karjalan pelastuslaitos on hankkimassa uutta öljyntorjunta-alusta

30.3.2016 17:09
Kuva: Weldmec Marine
E-luokan öljyntorjunta-alukset ovat suorituskykyisiä, lastin kuljettamiseen ja puomien käsittelyyn tarkoitettuja, keulaportillisia työveneitä. Kuvan vene on Tolkkisissa toimivan Weldmec Marinen valmistama. Myyntijohtaja Jari Ahorannan mukaan veneet räätälöidään sijoitusalueen olosuhteiden   mukaan.
E-luokan öljyntorjunta-alukset ovat suorituskykyisiä, lastin kuljettamiseen ja puomien käsittelyyn tarkoitettuja, keulaportillisia työveneitä. Kuvan vene on Tolkkisissa toimivan Weldmec Marinen valmistama. Myyntijohtaja Jari Ahorannan mukaan veneet räätälöidään sijoitusalueen olosuhteiden mukaan.

Etelä-Karjalan pelastuslaitos on hankkimassa uutta öljyntorjunta-alusta. Uusi E-luokan alus korvaa nykyisen, pitkään palvelleen Ekan. Uuden öljyntorjunta-aluksen hinta-arvio reilut 800 000 euroa.

— Suomen ympäristökeskus on väläyttänyt hankkeelle vihreää valoa. Aluksen suunnittelu on tarkoitus käynnistää vielä tänä kesänä ja vesille uusi öljyntorjunta-alus saadaan ensi vuonna, jos suunnitelmat ja rahoitus toteutuvat, pelastuspäällikkö Ulf Westerstråhle kertoo.

Kymenlaakson ammattikorkeakoulu on käynnistänyt kaksi vuotta kestävän projektin, jossa öljyntorjuntavalmiutta ja menetelmiä kehitetään Saimaalla yhdessä alueen pelastuslaitosten ja ELY-keskusten kanssa.

— Tätä samaa SÖKÖ-mallia on toteutettu Suomenlahdella ja osittain myös Saaristomerellä ja Perämerellä. Nyt haluamme kehittää sisävesien pelastuslaitoksille samanlaisen toimintamallin, merenkulun tutkimuspäällikkö Justiina Halonen Kymenlaakson ammattikorkeakoulusta kertoo.

Halosen mukaan Saimaan alueen öljyntorjuntavalmius on jo nyt hyvällä tasolla.

— Saimaan syväväylien alueella toimivat pelastuslaitokset ovat tehneet pitkään yhteistyötä asiassa ja heillä on kehittyneitä toimintatapoja. Saimaan alue on kuitenkin niin herkkä, että torjuntatasoa ja valmiutta on syytä vielä nostaa, Halonen sanoo.

— Harjoittelemme myös sellaisten tilanteiden varalle, jotka ovat hyvin epätodennäköisiä. Esimerkiksi suurta öljyvahinkoa ei Saimaalla ole vielä koskaan tapahtunut, mutta harjoittelemme myös tällaisen tilanteen varalle, hän jatkaa.

Matti Saarela