Älä anna kevätauringon sokaista liikenteessä — tarkista myös renkaiden kunto vaihdon yhteydessä

30.3.2016 21:52
Kuva: Raimo Eerola
Näkymät paranevat huomattavasti, kun tuulilasi on puhdas sisältä ja ulkoa.
Näkymät paranevat huomattavasti, kun tuulilasi on puhdas sisältä ja ulkoa.

Keväinen aurinko on tervetullut näky, mutta liikenteessä kirkas paiste voi sokaista. Vastavalon haitta korostuu, jos tuulilasi on likainen.

Tuulilasin sisäpinta kannattaakin putsata kevätkuntoon viimeistään nyt.

— Auton ikkunoiden säännöllinen putsaus sisä- ja ulkopuolelta on pieni, mutta merkittävä liikenneturvallisuusteko. Talven jäljiltä ikkunoiden sisäpintaan on pinttynyt rasva- ja likakerros, joka taittaa valoa ja aiheuttaa häikäisyä, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen sanoo tiedotteessa.

Ikkunapintojen puhdistuksen yhteydessä on hyvä tarkistaa myös tuulilasin pyyhkimien kunto. Huonokuntoiset pyyhkijänkumit voivat naarmuttaa tuulilasia ja naarmuuntunut lasi aiheuttaa häikäisyä enemmän kuin puhdas ja hyväkuntoinen lasi.

Jos sulat jättävät pyyhkiessä lasiin raitoja, on se usein sen merkki, että pyyhkijät on laitettava vaihtoon.

— Häikäistymisriskiä voi lisäksi torjua varautumalla ajoon aurinkolasein. Auton omaa aurinkolippaa kannattaa myös käyttää. Jos häikäisy yllättää tien päällä, on hyvä vähentää nopeutta, Heiskanen kertoo.

Etenevä kevät tekee myös renkaiden vaihdon vähitellen ajankohtaiseksi. Ajoympäristöstä riippuen öisin voi kuitenkin olla pakkasta ja aamuisin liukasta, mikä kannattaa ottaa huomioon.

Nyt on kuitenkin hyvä aika kaivaa renkaat varastosta ja tutkia muun muassa niiden kulutuspinnat ja kudosten kunto. Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä.

— Lain määrittelemät rajat ovat minimi, jolla välttyy sakoilta, mutta jos renkaissa on jäljellä vain minimin verran kulutuspintaa, niiden pito on märällä kelillä jo huomattavan heikko. Vesiliirron välttämiseksi renkaiden kulutuspinnan syvyyden on hyvä olla vähintään 4–5 millimetriä, kertoo Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen tiedotteessa.

Kanerva Jalarvo