Turisti kannattaa laittaa Saimaan rannalla saunaan tai mustikkametsään ammentamaan elämyksiä

28.3.2016 18:57 | Päivitetty: 29.3.2016 7:24
Kuva: Otto Ponto
Luonnonvesissä uiminen on monelle ulkomaalaiselle eksoottinen kokemus. Saunan yhdistäminen uimiseen jää taatusti turistin mieleen.
Luonnonvesissä uiminen on monelle ulkomaalaiselle eksoottinen kokemus. Saunan yhdistäminen uimiseen jää taatusti turistin mieleen.

Suomalainen puhdas luonto ja hiljaisuus ovat entisen Matkailun edistämiskeskuksen, nykyisen Visit Finlandin mielestä Suomen suurimmat matkailuvaltit. Maailmalla tällä hetkellä eniten kasvava matkailun muoto on hyvinvointimatkailu, johon suomalainen luonto puhtaine vesineen on kuin luotu.

Hyvinvointimatkailussa pyritään rakentamaan suomalaisille itsestään selvistä asioista turisteja kiinnostavia paketteja. Esimerkiksi saunomisesta ja marjametsällä käymisestä on Visit Finlandin Finrelax-ohjelman ohjelmapäällikkö Kiti Häkkisen mukaan rakennettavissa nykyistä paremmin toimivia matkailutuotteita.

— Useimmissa matkailukohteissa saunat toki ovatkin jo osa tuotepakettia, mutta vielä paremmin turistin saunakokemus toimii, jos hän esimerkiksi saa selviä saunaohjeita, Häkkinen sanoo.

Sauna on monelle turistille uppo-outo paikka, ja siksi heitä pitäisi Häkkisen mukaan opastaa kädestä pitäen tai näyttää selvillä ohjeilla, miten sauna toimii ja miten saunassa ollaan.

Sama pätee myös marjastukseen tai ylipäätänsä metsään. Turistia voi jopa pelottaa metsään meneminen, eikä Häkkisen mukaan silloin voi työntää vain koria käteen ja sanoa, että mene, vaan on lähdettävä oppaaksi mukaan.

Finrelax-ohjelma järjesti viime vuoden lopulla tuotekilpailun hyvinvointimatkailuyrityksille. 25 voittajayrityksestä yksikään ei tullut Etelä-Karjalasta. Lähin voittaja löytyy Mikkelistä: Anttolanhovi.

Palkittujen yritysten palveluissa korostuivat luontoelämykset, paikallinen ruokaperinne, saunakulttuuri ja hyvinvointihoidot kuten yrtti- ja turvekylvyt.

Yritysten tuotteita esiteltiin hiljattain Berliinissä matkailumessuilla.

Finrelax

Suomalaisen hyvinvointimatkailun tuotteet ovat: saunaelämys, hoidot, luonnossa liikkuminen, hiljaisuus, hyvinvointimökki, vesi hyvinvointielementtinä.

Ohjelman pääkohdemarkkinat ovat Venäjä, Saksa ja Japani.

Muita markkinoita ovat Ruotsi, Ranska, UK ja Kiina.

Liisa Kukkola