Sähköiset reseptit eivät toimineet moneen tuntiin apteekeissa

15.3.2016 18:07 | Päivitetty: 15.3.2016 22:03

Sähköisiä reseptejä ei ole voinut tiistaina käyttää apteekeissa Kelan Kanta-palveluissa havaitun häiriön takia. Muutkaan Kanta-palvelut eivät häiriön aikana toimi.

Valtakunnallinen häiriö alkoi tänään kello 13, ja se koskee kaikkia apteekkeja. Iltakahdeksan jälkeen Kela ilmoitti, että häiriö jatkuu enää osittaisena ja sähköinen resepti on saatu toimimaan.

Lääke voidaan toimittaa asiakkaalle myös ilman sähköistä reseptiä apteekin harkinnan mukaan asiakkaalla olevan potilasohjeen, reseptiyhteenvedon tai edellisellä kerralla toimitetun lääkepakkauksen ja sen ohjelipun perusteella. Tällöin apteekki tekee toimitusmerkinnät jälkikäteen Kelan Reseptikeskukseen.

— Potilasohje on lääkärin vastaanotolla potilaalle annettava paperi, josta käy ilmi muun muassa hänelle määrätty lääke ja sen annostus, sanoo Suomen Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Vesa Kujala.

Lääkäri voi myös antaa puhelinreseptin apteekkiin tai määrätä lääkkeen paperireseptillä.

Kujalan mukaan apteekin asiakkaan ei tarvitse sähköisten palvelujen häiriötilanteissa pelätä jäävänsä ilman lääkettä.

— Tavalla tai toisella kyllä lääkkeen saamme toimitettua, vaikka käsipelillä palvelu on apteekeissa hitaampaa ja jonoja saattaa muodostua.

Kujalan mukaan suurempia sähköisten palvelujen häiriöitä on noin puolen vuoden aikana ilmennyt puolenkymmentä. Niiden lisäksi on ollut lyhyempiä palvelutaukoja.

— Käymme tästä keskusteluja Kelan kanssa.

Juttu HS:n nettisivuilla

Tilanne päivitetty kello 22.03.

Anne Viljamaa, HS