”Sisäistetty jo” — Joutsenon vastaanottokeskuksessakaan ei hyväksytä työntekijän ja asukkaan Facebook-kaveruutta

14.3.2016 12:42
Kuva: Marleena Liikkanen
Jari Kähkösen ei ole tarvinut ottaa somekäyttäytymistä puheeksi Joutsenon vastaanottokeskuksessa.
Jari Kähkösen ei ole tarvinut ottaa somekäyttäytymistä puheeksi Joutsenon vastaanottokeskuksessa.

Myöskään Joutsenon vastaanottokeskuksessa Konnunsuolla ei katsottaisi hyvällä, jos työntekijä ja paikan asukas olisivat kavereita keskenään. Johtaja Jari Kähkönen kertoo, ettei aiheesta ole tarvinut edes keskustella. Vastaanottokeskus on sijainnut Konnunsuolla jo niin pitkään, että rajat on sisäistetty.

Kähkönen ei ollut ennen haastattelua vielä kuullut SPR:n linjauksesta, mutta sanoi heti ymmärtävänsä sen.

— Sitten on tietysti eri asia, kun asiakas siirtyy pois meiltä. Emme me silloin enää puuttuisi tällaiseen, mutta niin kauan kun ollaan samassa yhteisössä, yhteydenpito vapaa-ajalla turvapaikanhakijan ja työntekijän kesken voi heikentää luottamusta.

Joutsenon vastaanottokeskusta ylläpitää Maahanmuuttovirasto.

Anniina Meuronen