Poliisipäällikkö muistuttaa liian vähäisen levon karmeista seurauksista — ajamisen puoliunessa voi rinnastaa kännissä ajamiseen

10.3.2016 22:25
Kuva: Harri Teitto

Kaakkois-Suomen poliisin liikennesektorin raskaan liikenteen valvonnassa paljastui räikeitä laiminlyömisiä torstain vastaisena yönä.

Räikein poliisin valvonnassa paljastuneessa tapauksessa rekan kuljettaja käytti toisen kuljettajan kuljettajakorttia saadakseen itselleen lisää omaa ajoaikaa. Viiden ja puolen tunnin vuorokausilevon jälkeen hän kuljetti 60 tonnin yhdistelmää.

Liikennepoliisisektorin päällikkö Jari Strengell kertoo poliisin tiedotteessa, että lepoaikojen laiminlyöminen on verrattain yleistä raskaassa liikenteessä. Raskaanliikenteen valvonnassa löytyy eniten rikkeitä juuri lepoaikojen noudattamisessa.

— Vaadittavat tauot, vuorokausi- tai viikkolevot eivät toteudu. Lisäksi on jopa kuljetusyrittäjiä, jota vaativat kuljettajia rikkomaan ajo- ja lepoaikoja, kertoo Strengell lepoaikojen valvonnassa saaduista kokemuksista.

Suoritetussa valvonnassa paljastui myös räikeitä ylikuormia. Pahimmillaan 68 tonnin yhdistelmässä oli 8,9 tonnia ylikuormaa.

Karmeita muistoja

Ylikomisario Jari Strengell on toiminut liikennevalvonnassa noin 30 vuotta. Vuodesta 1998 lähtien hän on ollut Kymenlaakson liikenteen tutkijalautakunnan puheenjohtajana. Strengell muistaa uraltaan useita tapauksia, jotka ovat aiheuttaneet onnettomuuksia raskaalle liikenteelle. Karmein tapahtuma on vuodelta 2006.

Tuolloin 42 tunnin yhtämittaisen ajon jälkeen puoliperävaunun kuljettaja nukahti rattiin ja ajautui vastaantulijoiden kaistalle. Yhdistelmä törmäsi vastaan tulleen bussin kylkeen. Kaksi bussin matkustajaa kuoli.

Strengell muistuttaa, että jo muutaman sekunnin mikrouni saattaa johtaa arvaamattomiin seurauksiin.

Ajamisen puoliunessa voi poliisin mukaan rinnastaa ajamiseen alkoholin vaikutuksen alaisena.

Juhana Nyman