Ravintolan ylijäämäruoka menee kotiin päivälliselle verkkopalvelun avulla tai lounasasiakkaiden mukana

7.3.2016 7:41
Kuva: Kai Skyttä
Imatran kylpylä minimoi ruokahävikin suunnittelun avulla. Kokki Jenni Korhonen täytti kylpylän lounaspöytää perjantaina.
Imatran kylpylä minimoi ruokahävikin suunnittelun avulla. Kokki Jenni Korhonen täytti kylpylän lounaspöytää perjantaina.

Ravintoloiden ylijäämäruokaa on tarjolla sähköisessä palvelussa. Ravintolat ilmoittavat verkossa päivittäisestä tarjonnastaan. Palveluun kirjautuneet asiakkaat voivat tilata ruokaa haluamastaan paikasta ja hakea ruuan.

ResQ-nimisen palvelun toiminta on laajentunut pääkaupunkiseudulta Turkuun ja Jyväskylään. ResQ:n perustaja ja toimitusjohtaja Tuure Parkkinen ei pidä mahdottomana, etteikö palvelu voisi laajentua myös Etelä-Karjalaan.

— Jotta palvelu toimii kunnolla, tarvitaan mukaan 3—4 ravintolaa ja noin tuhat ylijäämäruuan ostamisesta kiinnostunutta asiakasta.

Etelä-Karjalassa on toistaiseksi pärjätty omillaan. Aalef-yrityksen ravintolat myyvät ylijäämäruokaa lounasasiakkailleen kotiin vietäväksi.

Imatran kylpylä on hyvän suunnittelun avulla paiskinut töitä ruokahävikin vähentämiseksi. Rauhan kylpylähotellissa on useita ravintoloita, jotka hyödyntävät toinen toisiaan.

Etelä-Karjalan osuuskaupan Eekoon ravintoloissa ruokahävikkiä ja ylijäämäruokaa kertyy vähän.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Aleksi Vuorinne kertoo seuraavansa mielenkiinnolla ravintolaruuan välityspalvelujen kehittymistä. Asia ei kuitenkaan ole Eekoossa juuri nyt ajankohtainen.

Ilpo Leskinen