Asiakasvessat puhtaana ostosmatkailun alhon myötä — kyllä ja ei

4.3.2016 9:10
Kuva: Hanna Koikkalainen
Paikallisen pönttökulttuurin opasteita löytyy enää harvoin asiakasvessoista. Kuva Lappeenrannan Prisman naistenvessasta pullonpalautusautomaatin vierestä.
Paikallisen pönttökulttuurin opasteita löytyy enää harvoin asiakasvessoista. Kuva Lappeenrannan Prisman naistenvessasta pullonpalautusautomaatin vierestä.

Kauppapaikkojen vessojen siisteys oli kiivailun kohteena ostosmatkailijoiden tulvassa. Ruplan alhainen kurssi pitää nyt bussilastit poissa Lappeenrannasta. Onko ongelma huuhtoutunut samalla pöntöstä alas?

Kyllä ja ei. Asiakasvessojen siisteys on suoraan verrannollinen niissä asioivien määrän kanssa, ja vessojen siisteyden ylläpitäminen on edelleen hankalaa silloin, kun kaupoissa on asiakkaita ruuhkaksi asti.

— Ostosmatkailijoiden määrän putoaminen on helpottanut siisteyden ylläpitoa, sanovat Lappeenrannan Citymarketin kauppias Reijo Tervo ja Lappeenrannan Prisman tavaratalon johtaja Risto Punkkinen.

Yhtä jalkaa on vähentynyt tarve opastaa vieraita paikalliseen vessanpönttökulttuuriin.

Vessojen käyttö kaupoissa on suurinta perjantai-iltoina ja viikonloppuisin, kauppakeskuksissa helpotusta haetaan viikonloppujen ohella myös lounasaikaan. Viipurinportissa pikkulassa asioidaan eniten illalla.

Palaute asiakasvessojen epäsiisteydestä on välitöntä. Vessojen käyttäjät raportoivat nopeasti myös silloin, kun käsipyyhkeet tai muut tarvittavat paperit ovat loppuneet. Siisteydestä taas saa harvoin kiitosta.

Petteri Värtö