The Revenant, Spotlight ja Mad Max – lue, millaiset arviot Oscar-menestyjät saivat Etelä-Saimaassa

29.2.2016 19:27

Elokuvamaailman arvostetuimmat palkinnot, Oscarit jaettiin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Suomen aikaa Yhdysvalloissa.

Viime vuoden parhaana elokuvana palkittiin Tom McCarthyn ohjaama Spotlight, joka palkittiin Oscarilla myös alkuperäiskäsikirjoituksesta. Leonardo DiCaprio sai kauan kaipaamansa Oscarin miespääosasta Alejandro González Iñárritun ohjaamasta elokuvasta The Revenant. Elokuva voitti kaikkiaan kolme Oscaria. Eniten pystejä gaalassa keräsi elokuva Mad Max: Fury Road, joka keräsi kaikkiaan kuusi palkintoa.

Lue alta, millaiset arviot voittajaelokuvat saivat aikanaan Etelä-Saimaassa.

Toimittajat pedofiilipappien jäljillä

Spotlight (USA 2015).

Ohjaus: Tom McCarthy.

Käsikirjoitus: Josh Singer, Tom McCarthy.

Rooleissa: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Stanley Tucci.

Kesto: 128 min, K-12

Spotlight on laatunäyttelijöiden kannattelema kuvaus Bostonin vaietusta salaisuudesta. Vankasti tosipohjaisessa tarinassa paikallisen lehden toimittajat saavat 2000-luvun alussa vainun katolisen kirkon sisällä sattuneista laajamittaisista pedofiliatapauksista, joita itse kirkko on järjestelmällisesti lakaissut maton alle.

Tom McCarthyn ohjauksessa kuljetaan lehtitalon käytävillä. Puhelimet pirisevät ja suut käyvät. Sinnikkäät reportterit yrittävät saada vaiteliaita todistajia puhumaan. Vyyhti muuttuu päivä päivältä suuremmaksi ja monimutkaisemmaksi. Mahdolliset paljastukset saavat kaupungin isokenkäisetkin hermostumaan.

Olen aina pitänyt Michael Keatonista lakonisten miesten rooleissa. Sellaiseksi muodostuu myös hänen tulkitsemansa Boston Globe -lehden erikoistoimittajaryhmän esimies, jolle uusi, kaupungin ulkopuolelta tuleva päätoimittaja (Liev Schreiber) määrää tulenaran tapauksen tutkimisen.

Keatonin ryhmän muita jäseniä esittävät muun muassa Rachel McAdams ja Mark Ruffalo, joista jälkimmäinen luo itselleen persoonallisen roolihahmon lähes olemattomista aineksista.

Tarinan esittelemät epäillyt, näitä puolustavat lakimiehet ja pappien lapsuudessaan hyväksikäyttämät uhrit etäännytetään. Spotlight ei ole moniulotteisten henkilökuvien elokuva. Se on tarina työstä, työyhteisöstä ja ammattietiikasta.

McCarthy ja toinen käsikirjoittaja Josh Singer suhtautuvat journalismiin peittelemättömällä kunnioituksella. Liikaa ei silti romantisoida. Spotlight muistuttaa, että kyseinen ammattikunta näyttäytyy yhteisölleen usein kaksoisroolissa: vääryyksiä paljastavina totuuden palvelijoina ja visusti suljettuja roskalaatikoita tonkivina haaskalintuina. | Tuukka Vartiainen

Selviytymiseepos hukkaa jälkensä

The Revenant (USA 2015)

Ohjaus: Alejandro González Iñárritu.Käsikirjoitus: Mark L. Smith, Alejandro González Iñárritu.

Rooleissa: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Will Poulter, Domhnall Gleeson, Lukas Haas, Kristoffer Joner, Brad Carter.

Kesto: 157 min. K-16

Alejandro González Iñárritu on visuaalinen taituri, mutta mielestäni meksikolaisohjaajan tarinoista on puuttunut tarvittavaa syvyyttä. The Revenant on armoton selviytymiskertomus, jossa yksin erämaassa rämpivä, haavoittunut mies yrittää pysyä hengissä pitkän matkan takaisin omiensa pariin.

Ollaan 1800-luvun alkupuolen Yhdysvalloissa, jossa valloittamaton luonto tarjoaa Euroopasta tulleille muukalaisille lähes ohittamattoman vastuksen. Iñárritu kuvaa läpäisemättömiä metsiä, jylhää vuoristoa ja villinä virtaavia koskia sellaisella kunnioituksella, että itse Jack London murahtaisi hyväksyvästi.

The Revenant on katsomisenarvoinen jo pelkästään ensimmäisen varttinsa vuoksi. Siinä syöksytään keskelle intiaanien hyökkäyksen kohteeksi joutuvaa majavanpyytäjien leiriä.

Iñárritu seuraa tapahtumia tiivisti paniikissa säntäilevien valkoihoisten perspektiivistä. Nuolet lävistävät pakenevia. Miehet kirkuvat kauhusta. Pakokauhu välittyy.

Vastaavanlaisia myyttisiä alkukuvia Euroopasta saapuneiden valloittajien ja Amerikan alkuperäisväestön kohtaamisesta on nähty viimeksi Terence Malickin The New Worldissa (2005). Tosin Malickin näkemys ei rajoittunut pelkästään sapelinkalisteluun, vaan upposi syvemmälle kahden maailman törmäyksen kuvauksena.

Iñárritu ja tämän käsikirjoituskumppani Mark L. Smith eivät onnistu yhtä vakuuttavasti. The Revenant mystifioi intiaanien luontosuhdetta vähintäänkin epämääräisesti.

Leonardo DiCaprio tekee rankan roolityön pääosan tiedustelijana, joka moninaisten vaiheiden jälkeen joutuu ryhmänsä hylkäämäksi. DiCaprio kannattelee roolihahmonsa kärsimyksiä uskottavasti tämän ponnistellessa kylmän, nälän ja haavojensa uhrina. Ympärillä vaanii intiaaneja ja vihamielisiä kilpakumppaneita.

Iñárritu latailee alussa oodia ihmisestä esiin kuoriutuvalla elämänvoimalle, joka nousee esiin sisuna ja neuvokkuutena. Teema hämärtyy, kun mukaan nousee myös western-elokuvista tuttu koston perusmotiivi. Lopulta Iñárritu kertoo ikään kuin kahta tarinaa, jotka syövät tehoa toinen toisiltaan. | Tuukka Vartiainen

Ei jarrua tuomiopäivän kaahauskisoissa

Mad Max: Fury Road (Australia/USA 2015).

Ohjaus: George Miller.

Rooleissa: Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas Hoult, Hugh Keays-Byrne.

Kesto 121 minuuttia. K-16.

Asfalttisoturin edellisistä seikkailuista on vierähtänyt 30 vuotta. Australialaisen George Millerin apokalyptinen odysseia seurasi ihmiskunnan rippeiden armotonta taistelua viimeisistä öljypisaroista. Kaaoksen keskellä nuoren Mel Gibsonin esittämä ex-maantiepoliisi Max puolusti viattomia aavikolla kaasuttelevien jengien terrorilta.

Mad Max: Fury Road on paluu tuttuun maailmaan. Miller on rakentanut uutukaisensa suurten odotusten keskellä. Varsinkin elokuvasarjan toinen osa Mad Max: Asfalttisoturi (1981) on edelleen pahaenteisenä painajaiswesterninä ohittamaton.

Elokuvan sankari on saanut uudet kasvot. Maxin roolissa nähdään sarjakuvamaisia kovanaamoja aiemminkin onnistuneesti tulkinnut Tom Hardy (Bronson, Yön ritarin paluu). Nyt nähtävä Max on äärimmäisempi, raunioituneempi cowboy-karikatyyri, jonka keskittymistä läpi tarinan häiritsevät traumakuvat valittavien lapsiaaveiden muodossa.

Maxin rinnalle nousee Charlize Theronin esittämä Furiosa, jonka apumieheksi kohtalo heittää vähäsanaisen Maxin. Furiosa on aavikkoseutua hallitsevan Immortan Joe oikea käsi. Johtajaansa uhmaava nainen on lähtenyt uhkarohkealle pakomatkalle öljyrekalla. Sen sisuksissa piilottelevat hallitsijan suurimmat aarteet, hänen viisi raskaana olevaa nuorta vaimoaan.

Asetelma on siis yksinkertainen. Maxin ja Furiosan seurue yrittää karkottaa perästään Immortan Joen demonisen autokolonnan. Fury Road on kuin 2000-luvun nuorisolle tehty Hyökkäys erämaassa (1939). Elokuvana se on jatkuvaa kliimaksia. Loputon takaa-ajo tukeutuu ylilyötyihin visuaalisiin koreografioihin. Vanhemmalle katsojakunnalle tämä on epäilemättä liikaa.

Nykypäivän toimintaelokuvien joukossa Fury Road näyttää kummajaiselta. Miller luottaa aavikon värimaailmaan, keltaisen ja oranssin vangitseviin sävyihin. Onnistuneen häiriintynyt ilmestys on myös päähenkilöitä jahtaava ihmispaholaisten armeija. Karnevalistisuudessaan joukkio ammentaa muinaisten heimokulttuurien ja nykysirkuksen estetiikasta.| Tuukka Vartiainen