Flunssaisena ei kannata pihistää lepopäivistä — katso kolme faktaa flunssasta!

27.2.2016 16:02
Kuva: Lukas Pearsall
Flunssaisena monella on kiire palata takaisin töihin vaikka kotiin lepäämään jääminen olisi viisaampi valinta.
Flunssaisena monella on kiire palata takaisin töihin vaikka kotiin lepäämään jääminen olisi viisaampi valinta.

Moni ei malta hidastaa tahtia flunssan iskiessä. Puolikuntoisena ei kuitenkaan kannata kiirehtiä takaisin töihin tai salille, sillä liian aikainen liikkeellelähtö voi kostautua vakavilla jälkitaudeilla.

Terveystalon yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halosen mukaan ei ole tavatonta, että virustaudit kestävät joskus viikkokausia.

— Kun luonnollinen hoito eli lepo jää vähäiseksi, elimistölle ei anneta ollenkaan mahdollisuutta taltuttaa flunssavirusta itse. Silloin on tavallista infektioiden pitkittyminen, Halonen kertoo tiedotteessa.

Urheilun voi aloittaa turvallisin mielin vasta, kun yleisoireita ei enää ole ja olo tuntuu terveeltä.

— Nyrkkisääntö on, että elimistöllä menee vähintään saman verran aikaa palautumiseen, kuin flunssa on kestänyt.

— Reippaammasta liikunnasta kannattaa pidättäytyä useampia päiviä ihan jo siksi, ettei siitä ole terveydelle mitään hyötyä. Liikkumisen aiheuttamia myönteisiä muutoksia elimistössä ei pääse syntymään toipilaana, Halonen sanoo.

Oireiden pitkittymisen lisäksi liian aikainen liikkuminen voi pahimmassa tapauksessa johtaa jälkitauteihin, joista tavallisimpia ovat esimerkiksi korvatulehdus ja poskiontelontulehdus. Vaarallisimpia jälkitauteja ovat puolestaan sydänlihastulehdus, keuhkoputkentulehdus ja keuhkokuume.

Kolme faktaa flunssasta

1. Flunssa on virusperäinen ylähengitystieinfektio, johon antibiootit eivät auta. Tavanomaisia oireita ovat nuhaisuus, kurkkukipu ja yskä. Muutaman päivän korkeasta kuumeesta ei tarvitse huolestua. Myös virusperäinen keuhkoputkentulehdus kuuluu tavanomaisesti flunssatautiin ja menee itsekseen ohi.

2. Tärkein hoito on riittävä lepo. Ainoa millä voi merkittävästi vaikuttaa flunssan etenemiseen ja oireisiin on lepo. Jonkinlaista näyttöä on myös siitä, että C-vitamiini ja sinkki isoina annoksina nautittuna voivat hieman lievittää flunssan oireita ja lyhentää sen kestoa.

3. Jos vointi muuttuu hyvin huonoksi, mene lääkäriin. Poikkeuksellinen väsymys, hengenahdistus tai rintapisto saattaa viitata vakavampaan infektioon, jolloin on syytä mennä lääkäriin. Myös voimakkaat kivut tai paineoireet on hyvä hoitaa eikä kärsiä turhaan.

Lähde: Terveystalo

Kanerva Jalarvo